
Ängelholm blir först i Sverige med att skapa åkbara konstverk i betong med hjälp av 3D-teknik.
Under sommaren får Ängelholms skatepark en nytt utseende när konstverk i betong ska pryda parken på temat ”The alien has landed”. De åkbara konstverken är ett resultat av Evolve the spot – en workshop som ägde rum hösten 2022. Då bjöds lokala åkare in för att utveckla skateparken tillsammans med Rich Holland som är konstnär, arkitekt och skateprofil från Holland.
Två ytor i parken kommer att göras om där konstverken, som 3D-printas i betong, ska placeras. Hade det inte varit för den engelska staden Southampton som hann strax före, hade Ängelholm varit först i världen med åkbara betongkonstverk som framställts med hjälp av 3D-teknik.
– Detta är ett spännande exempel på hur vi kan kombinera konst i det offentliga rummet med fysisk aktivitet och andra värden. Sen kan jag inte låta bli att bli extra stolt över att Ängelholm är bland de första platserna i världen där åkbara konstverk i betong skapas med hjälp av 3D-teknik, säger Susann Toft, kulturstrategisk samordnare i Ängelholms kommun.
Arbetet i skateparken genomförs av Beaverconcrete och Peab och beräknas vara klart i början av augusti.

Marknadsföring av och för en arkitektbyrå kan variera stort. Vi har pratat med ett antal aktörer om deras syn på marknadsföring – inklusive vart den är på väg med nya digitala kanaler. Vi började hos Tengbom.

Vad förknippas Trafikverket med? Kanske inte i första hand arkitektur. Men bakom miljarderna, politiken och ingenjörerna finns massor av arkitektur och en vilja att bygga bättre samhällen.

Medan byggbranschen pressas av kostnader, materialbrist och klimatkrav väljer Hanssons Hus AB en annan väg: att tänka nytt, bygga effektivt och förvalta långsiktigt. Vd Rikard Hansson ser framtiden i innovation, digitalisering och en affärsmodell som bygger på långsiktighet.