Hestnestunneln i Norge byggs med mindre betong och tätningsmedel
I samarbete med entreprenören Veidekke har järnvägsoperatören Bane NOR använt en ny metod för att bygga Hestnestunneln som är en del av en dubbelspårig järnväg till Åkersvika vid Hamar i Stange kommun, Norge. Metoden innebär att man har kunnat minska mängden betong och tätningsmedel genom att täta i ett svep istället för i flera omgångar.
Efter att ha borrat i berget har man först injicerat en cementbaserad massa för grovtätning. Därefter har man använt en kolloidal kiseldioxid som kan tränga in i de tunnaste sprickorna. Vid behov har man kunnat täta ytterligare med traditionella metoder.
Enligt Järnvägsnyheter.se sparar metoden cirka 70 000 kubikmeter betong, vilket minskar CO2-utsläppen med 80 procent och kostnaderna med hälften. Både Bane NOR och Veidekke är nöjda med resultatet och hoppas kunna använda metoden igen för att bidra till mer miljövänliga och kostnadseffektiva infrastrukturprojekt.
Två av tre kilometer av Hestnestunneln är redan färdigbyggda. Projektet beräknas vara klart 2027 och kommer innebära fler avgångar och kortare restid mellan Oslo och Hamar.
Nio av de största aktörerna inom samhällsbyggnadssektorn, däribland Sveriges Allmännytta, Byggföretagen och Fastighetsägarna, har enats om en gemensam struktur för digital informationsdelning. Med i samarbetet är även Svensk Betong. Genom att införa standardiserade datalexikon och datamallar hoppas man öka effektiviteten och förbättra samarbetet i byggprocessen.
Behaviour Design Group revolutionerar säkerhetsarbetet på svenska arbetsplatser. Genom att identifiera och förstärka positiva beteenden bidrar de till en mer hållbar säkerhetskultur inom bygg- och industrisektorn.
Den organiserade brottsligheten skapar allt större problem för svenska företag, och byggbranschen är en av de mest utsatta sektorerna. Enligt rapporten Brott mot företag 2025 kostade brottslighet näringslivet 118 miljarder kronor under 2024 – en ökning med 15 miljarder på två år.