Hestnestunneln i Norge byggs med mindre betong och tätningsmedel
I samarbete med entreprenören Veidekke har järnvägsoperatören Bane NOR använt en ny metod för att bygga Hestnestunneln som är en del av en dubbelspårig järnväg till Åkersvika vid Hamar i Stange kommun, Norge. Metoden innebär att man har kunnat minska mängden betong och tätningsmedel genom att täta i ett svep istället för i flera omgångar.
Efter att ha borrat i berget har man först injicerat en cementbaserad massa för grovtätning. Därefter har man använt en kolloidal kiseldioxid som kan tränga in i de tunnaste sprickorna. Vid behov har man kunnat täta ytterligare med traditionella metoder.
Enligt Järnvägsnyheter.se sparar metoden cirka 70 000 kubikmeter betong, vilket minskar CO2-utsläppen med 80 procent och kostnaderna med hälften. Både Bane NOR och Veidekke är nöjda med resultatet och hoppas kunna använda metoden igen för att bidra till mer miljövänliga och kostnadseffektiva infrastrukturprojekt.
Två av tre kilometer av Hestnestunneln är redan färdigbyggda. Projektet beräknas vara klart 2027 och kommer innebära fler avgångar och kortare restid mellan Oslo och Hamar.
Skumbetong har potential att vara ett klimatförbättrande alternativ för byggnader i seismiska områden, enligt en studie genomförd i Quito, Ecuador. Studien visar att denna betongtyp kan minska byggnaders klimatavtryck och samtidigt uppfylla konstruktionskraven.
Den 21–23 januari 2025 samlades betong- och murverksbranschen i Las Vegas för WOC, World of Concrete. Evenemanget, som hölls på Las Vegas Convention Center, lockade nästan 58 000 registrerade deltagare och mer än 1 500 utställande företag. Dessutom genomfördes över 180 utbildningssessioner. Här listar vi de fem viktigaste trenderna från WOC.
Trots att återvinning av använt glas kan ge stora utsläppsbesparingar återvinns mindre än en procent av allt floatglas i världen. Det vill Pilkington (NSG Group) ändra på. Nu ställer de om produktionsenheter till mer förnybart.