– De nya ECO-pålarna kommer att tillverkas i tre olika varianter med en koldioxidbesparing på upp till en tredjedel, säger Patrik Andersson, vd för Peab Grundläggning.
Pålning är en beprövad grundläggningsmetod som gör det möjligt att bygga tunga anläggningar – vägar, järnvägar, broar och flerfamiljshus – på mark som saknar den bärförmåga som krävs för de ofta extrema lasterna. Då mer än varannan pålmeter som installeras i Sverige är av betong går det åt stora mängder av cement, bindemedlet som ligger bakom upp till 90 procent av betongens CO₂-avtryck.
– I våra nya ECO-pålar har vi både minskat andelen stål och ersatt en del av cementen med ett bindemedel av tillvaratagen masugnsslagg, vilket sammantaget ger en substantiellt förbättrad klimateffektivitet, säger Anneli Lindgren, arbetschef för tillverkning på Peab Grundläggning.
De nya ECO-Pålarna kommer att tillverkas i tre varianter där klimatbesparingen i nivå 1 är minst 10 procent jämfört med konventionell betong, mellan 22 och 29 procent i nivå 2 och 34 procent i nivå 3.
– Klimatpåverkan från grundläggning ingår för närvarande inte i klimatdeklarationen och kommer inte att införas förrän tidigast sommaren 2025, men både vi och många av våra kunder vill gå före när det gäller att reducera CO₂-avtrycket, säger Patrik Andersson.
I Sverige produceras över en miljon pålmeter i betong per år varav omkring en fjärdedel tillverkas av Peab Grundläggnings tre fabriker i Sjövik, Tollarp och Västerås.
– Våra fabrikers geografiska spridning möjliggör snabba leveranser av betongpålar till hela landet, något som också reducerar klimatavtrycket av långväga transporter, säger Anneli Lindgren.
I Skellefteå har Heimstaden inlett ett pilotprojekt om att effektivisera snöskottningen på hustak med hjälp av robotiserad snöslunga. Ett arbete som normalt sett är både kostsamt, tidskrävande och riskfyllt. Även på vägarna testas nya innovativa grepp för att hantera snö.
En ny era av förbindelser mellan Stockholm och Lidingö inleddes när Lilla Lidingöbron stod färdig. Med sin eleganta design och smarta konstruktionslösningar har bron blivit ett landmärke, en vital länk för både kollektivtrafik och hållbart resande. Men vägen till den nya bron var lång, kantad av tekniska utmaningar och miljömässiga överväganden. Samtliga foton av Lasse Ohlsson för Knight Architects.
Åsa ”Betongbruden” Karlström berättar denna vecka om drömbetong och överklassynglingar på Sturecompagniet, när hon återvänder till Stureplan.