
– De nya ECO-pålarna kommer att tillverkas i tre olika varianter med en koldioxidbesparing på upp till en tredjedel, säger Patrik Andersson, vd för Peab Grundläggning.
Pålning är en beprövad grundläggningsmetod som gör det möjligt att bygga tunga anläggningar – vägar, järnvägar, broar och flerfamiljshus – på mark som saknar den bärförmåga som krävs för de ofta extrema lasterna. Då mer än varannan pålmeter som installeras i Sverige är av betong går det åt stora mängder av cement, bindemedlet som ligger bakom upp till 90 procent av betongens CO₂-avtryck.
– I våra nya ECO-pålar har vi både minskat andelen stål och ersatt en del av cementen med ett bindemedel av tillvaratagen masugnsslagg, vilket sammantaget ger en substantiellt förbättrad klimateffektivitet, säger Anneli Lindgren, arbetschef för tillverkning på Peab Grundläggning.
De nya ECO-Pålarna kommer att tillverkas i tre varianter där klimatbesparingen i nivå 1 är minst 10 procent jämfört med konventionell betong, mellan 22 och 29 procent i nivå 2 och 34 procent i nivå 3.
– Klimatpåverkan från grundläggning ingår för närvarande inte i klimatdeklarationen och kommer inte att införas förrän tidigast sommaren 2025, men både vi och många av våra kunder vill gå före när det gäller att reducera CO₂-avtrycket, säger Patrik Andersson.
I Sverige produceras över en miljon pålmeter i betong per år varav omkring en fjärdedel tillverkas av Peab Grundläggnings tre fabriker i Sjövik, Tollarp och Västerås.
– Våra fabrikers geografiska spridning möjliggör snabba leveranser av betongpålar till hela landet, något som också reducerar klimatavtrycket av långväga transporter, säger Anneli Lindgren.

Marknadsföring av och för en arkitektbyrå kan variera stort. Vi har pratat med ett antal aktörer om deras syn på marknadsföring – inklusive vart den är på väg med nya digitala kanaler. Vi började hos Tengbom.

Vad förknippas Trafikverket med? Kanske inte i första hand arkitektur. Men bakom miljarderna, politiken och ingenjörerna finns massor av arkitektur och en vilja att bygga bättre samhällen.

Medan byggbranschen pressas av kostnader, materialbrist och klimatkrav väljer Hanssons Hus AB en annan väg: att tänka nytt, bygga effektivt och förvalta långsiktigt. Vd Rikard Hansson ser framtiden i innovation, digitalisering och en affärsmodell som bygger på långsiktighet.