
Den nya standarden anger krav på kemiska och fysikaliska egenskaper, samt hur dessa ska provas, för naturliga puzzolaner (vulkanaskor) och aktiverade naturliga puzzolaner (kalcinerade leror).
– Romarna använde naturliga puzzolaner som bindemedel i betong och vissa av deras byggnader står fortfarande kvar. Så på det sättet kan man säga att det är ett väldigt beprövat material. Dessutom tillåts det redan som huvudbeståndsdel i cement, säger Markus Peterson, standardiseringsexpert på Svensk Betong och ordförande i SIS/TK 190 Betong.
För att kunna tillämpa den nya materialstandarden krävs en uppdatering av betongstandarden 137003. Under senhösten skickades ett tillägg (T2) ut på remiss. Ändringarna förväntas träda i kraft i början av 2025 och innebär att det blir möjligt för betongtillverkare att blanda in naturliga puzzolaner, på samma sätt som man idag tillsätter masugnsslagg och flygaska.
– Svensk Betong har varit drivande i att ta fram en ny materialstandard eftersom betongtillverkarna har efterfrågat möjligheten att själva få tillsätta den här typen av material för att utveckla klimatförbättrad betong, säger Markus Peterson.

Marknadsföring av och för en arkitektbyrå kan variera stort. Vi har pratat med ett antal aktörer om deras syn på marknadsföring – inklusive vart den är på väg med nya digitala kanaler. Vi började hos Tengbom.

Vad förknippas Trafikverket med? Kanske inte i första hand arkitektur. Men bakom miljarderna, politiken och ingenjörerna finns massor av arkitektur och en vilja att bygga bättre samhällen.

Medan byggbranschen pressas av kostnader, materialbrist och klimatkrav väljer Hanssons Hus AB en annan väg: att tänka nytt, bygga effektivt och förvalta långsiktigt. Vd Rikard Hansson ser framtiden i innovation, digitalisering och en affärsmodell som bygger på långsiktighet.