
Det gamla industriområdet Bromsten i Spånga är under utveckling till att bli en ny tät stadsdel – Bromstensstaden. Byggplanen, som inkluderar drygt 1 600 nya bostäder omfattar också en ny förskola med åtta avdelningar, parker och lokaler för kommersiella aktörer att bedriva verksamhet i.
Nu har den andra etappen inletts har Prefabsystem blivit stomentreprenör och Byggelement leverantör av både plattbärlag och massivväggar.
Byggelements leveranser började under vecka 45 och kommer, som det ser ut i dagsläget, att pågå fram till och med slutet av augusti 2027. Totalt omfattar projektet ungefär 25 600 kvadratmeter massivvägg och 39 500 kvadratmeter plattbärlag. Det är en av Byggelements största affärer någonsin inom dessa produktgrupper.

Nathalie Andersson, projektledare på Byggelement.
Både massivväggarna och plattbärlagen som används i projektet är producerade av klimatförbättrad betong.
– Till projektet Bromstensstaden levererar vi våra ECO-klassade produkter. Massivväggarna är i ECO 50 och plattbärlagen i ECO 30. Det visar att vi kan leverera en hög hållbarhetsnivå som standard – även om det i det här fallet inte var något direkt krav från beställaren, säger Nathalie Andersson, projektledare på Byggelement.
Produktordern medför även stora fördelar när det gäller att säkra delar av Byggelements produktion de kommande åren.
– Massivväggarna produceras på den automatiserade linan i vår fabrik i Hallstahammar. Eftersom montaget av stommarna till de fyra kvarteren sker etappvis och avlöser varandra fyller det här projektet fabrikens kapacitet på ett bra sätt över tid – vilket ger en jämn produktion, säger Nathalie Andersson.

Marknadsföring av och för en arkitektbyrå kan variera stort. Vi har pratat med ett antal aktörer om deras syn på marknadsföring – inklusive vart den är på väg med nya digitala kanaler. Vi började hos Tengbom.

Vad förknippas Trafikverket med? Kanske inte i första hand arkitektur. Men bakom miljarderna, politiken och ingenjörerna finns massor av arkitektur och en vilja att bygga bättre samhällen.

Medan byggbranschen pressas av kostnader, materialbrist och klimatkrav väljer Hanssons Hus AB en annan väg: att tänka nytt, bygga effektivt och förvalta långsiktigt. Vd Rikard Hansson ser framtiden i innovation, digitalisering och en affärsmodell som bygger på långsiktighet.