
Sinoma Overseas chair Linhe Zhu (left) and PPC CEO Matias Cardarelli signing agreement for new R3 billion best-in-class cement plant in the Western Cape. (PPC/Supplied)
Den planerade investeringen på 3 miljarder ZAR (cirka 159 miljoner USD) syftar till att etablera en toppmodern anläggning med en årlig produktionskapacitet på 1,5 miljoner ton cement.
Den nya fabriken kommer att ersätta äldre anläggningar och utrustas med avancerad teknik, inklusive ett dedikerat solenergisystem, vilket förväntas minska kolanvändningen och sänka koldioxidutsläppen per producerat ton cement.
PPC:s vd, Matias Cardarelli, betonar att denna satsning är en del av företagets “Awaken the Giant”-strategi, med målet att stärka företagets konkurrenskraft och minska dess miljöpåverkan.
-Med denna nya och mest avancerade energi- och miljöeffektiva anläggningen i landet kommer vi kunna leverera cement med lägre koldioxidavtryck till våra kunder, och dessutom till en mer konkurrenskraftig kostnad, säger han.
Byggandet förväntas påbörjas under andra kvartalet 2025, med målsättning att anläggningen ska vara i drift i slutet av 2026.
Under byggperioden kommer PPC:s befintliga fabriker i Västra Kapprovinsen att fortsätta sin verksamhet för att säkerställa en smidig övergång och bibehållen marknadsnärvaro.

Marknadsföring av och för en arkitektbyrå kan variera stort. Vi har pratat med ett antal aktörer om deras syn på marknadsföring – inklusive vart den är på väg med nya digitala kanaler. Vi började hos Tengbom.

Vad förknippas Trafikverket med? Kanske inte i första hand arkitektur. Men bakom miljarderna, politiken och ingenjörerna finns massor av arkitektur och en vilja att bygga bättre samhällen.

Medan byggbranschen pressas av kostnader, materialbrist och klimatkrav väljer Hanssons Hus AB en annan väg: att tänka nytt, bygga effektivt och förvalta långsiktigt. Vd Rikard Hansson ser framtiden i innovation, digitalisering och en affärsmodell som bygger på långsiktighet.