MEST LÄSTA I MÅNADEN

FLER ARTIKLAR arrow

Nu är årets juryer till Betonggalan klara!

Roger Andersson

Roger Andersson

Roger Andersson har varit chefredaktör för Tidskriften Betong mellan 2004-2021. Han har även varit sportjournalist, informationschef, utbildad till undersköterska och lastat väskor på Arlanda. Drömmer om att göra ett samhällsbyggnadsevent i Globen.

Betonggalan 2025 äger rum på Grand Hôtel i Stockholm den 13 november. Nu börjar juryarbetet och vi är stolta över våra kunniga experter som sitter i våra juryer. Huvudsponsor för Betonggalan är Pretec.

Årets Betongentreprenör
Sponsor: Sveab
Jury: Akin Barin, Swerock (ordf.), Robert Lundström, Sveab och Jonas Davidsson, Thomas Betong.
Kriterier: Har under året aktivt bidragit till att ett speciellt projekt fått ett utmärkt betongutförande, estetiskt och funktionellt eller på annat sätt bidragit till gjutteknikens utveckling.

Årets Betongkonstruktör
Sponsor: Mapei
Jury: Jenny Andersson, Tyréns (ordf.), Anders Strömgren, WSP och Erik Beets, VBK.
Kriterier: Har under året varit konstruktionsansvarig för ett projekt där avancerade konstruktionslösningar i betong varit mest adekvata eller gjort stora insatser för betongkonstruktionens utveckling

Årets Arbetsmiljöpris
Sponsor: Skar Byggsystem och Skar Elements
Jury: Linda Dahlin, Betonghåltagning (ordf.), Bill Ögren, ByggVesta och Karolina Landin, Linotol.
Kriterier: Priset uppmärksammar insatser där man offensivt arbetat med sin arbetsmiljö på ett positivt och kreativt sätt. Pristagaren kan vara en medarbetare, chef, en grupp, en avdelning eller ett helt företag.

Årets Miljöpris
Sponsor: Schwenk
Jury: Stina Nygren, Sweco (ordf.), Robert Johansson, Pretec och Maria Perzon, Castellum.
Kriterier: Person, företag eller institution som under året aktivt bidragit till miljöförbättrande åtgärder eller kunskaper som inspirerar till miljöförbättring där betong varit en viktig del.

Årets Montageledare
Sponsor: Bemix
Jury: Peter Aronsson, Prefabbyggarna (ordf.), Henrik Nilö, Gripsholms Prefab och Mikael Rosenholm, Benders.
Kriterier: Har under året aktivt bidragit till att ett speciellt projekt har lyckats utmärkt med prefabricerade betonglösningar.

Årets Jämställdhetspris
Sponsor: Tranemo Prefab
Jury: Anna Henriksson, Sverigehuset (ordf.), Angela Holecek, Thomas Betong och Charlie Klang, Silasnacket.
Kriterier: Jämställdhetspriset delas ut till företag, projekt eller person som genomfört viktiga insatser som främjar jämställdhet. Jämställdhet handlar om jämlikhet mellan kvinnor och män som ska ha samma möjlighet att forma samhället och sina egna liv.

Årets Betongforskare
Sponsor: Inte klar ännu
Jury: Johan Silfwerbrand, KTH (ordf.), Niklas Johansson, Mapei, Rikard Hellgren, Linotol och Katarina Malaga, RISE.
Kriterier: I första hand ansvarig för viktig forskning det senaste året. I andra hand vägs även tidigare forskningsinsatser in.

Bengt Lindroos Pris
Sponsor: Inte klar ännu
Jury: Tobias Nissen, Vera Arkitekter (ordf.), Roger Spetz, Gatun Arkitekter och Åsa Kallstenius, Kod Arkitekter.
Kriterier: Bengt Lindroos Pris tilldelas arkitekter som använt materialet betong på ett konstnärligt och tekniskt övertygande sätt för att skapa arkitektur som tål jämförelsen med verket av prisets namngivare.

Ung&Tung
Sponsor: Byggelement
Jury: Tove Lindblad, egen konsult (ordf.), Lina Hann, Stockholmsmässan, Kigge Nilsson, Groundforce, Rebecka Romin, IN3PRENÖR och Mustafa Sherif, AFRY.
Kriterier: Person under 30 år som på ett tungt sätt bidragit till att utveckla branschen.

Årets Varumärke
Sponsor: Inte klar ännu.
Jury: Karin Larén Hallström, Hallström PR (ordf.) Anders Carlen, Bonnier News, Fredrik Karlsson, Elinstallatören & VVS-Forum och Helena Didehvar, Candi & Company.
Kriterier: Årets varumärke delas ut till en aktör inom betongvärlden som känner sin identitet och som vårdar sitt varumärke över tid, inifrån och ut. Det tydliggörs inom såväl reklam som i den interna kommunikationen, PR -aktiviteter och i sociala medier. Vi tittar på hur gediget och tydligt varumärket ter sig för de utomstående, hur varumärket är vårdat över tid och utvecklats för att fortsätta vara relevant, hur väl man lyckas skapa synlighet och engagemang i för aktören viktiga kanaler och hur genuint och trovärdigt aktören skapar och agerar i debattlinjer som går tillbaka på företagets identitet och verksamhet.

Läs mer