
Totalt har 2 900 solpaneler installerats på fabrikens tak, och anläggningen beräknas producera nästan 1 GWh el per år. Det motsvarar hela 170 procent av fabrikens årliga elförbrukning, vilket gör att överskottselen kan säljas tillbaka till det lokala energibolaget Lyse. Investeringen i projektet uppgick till cirka 10 miljoner norska kronor, där 4 miljoner finansierades genom statliga subventioner.
Förutom solcellssatsningen har Norsk Spennbetong genomfört en rad energieffektiviseringsåtgärder, inklusive efterisolering, smart styrning av energianvändningen, byte till LED-belysning och installation av värmepumpar. Sammantaget har dessa åtgärder minskat fabrikens elförbrukning med 70 procent jämfört med standardnivåer för liknande anläggningar.
Vid den officiella invigningen deltog Norges klimat- och miljöminister Andreas Bjelland Eriksen samt Sandnes borgmästare Kenny Rettore. “Det här är ett föredöme för hela industrin,” sa Eriksen under ceremonin, där även representanter från energibolaget Lyse och ett 90-tal andra gäster närvarade.
Betong.no beskriver satsningen som ett av de mest ambitiösa solkraftsprojekten inom den norska byggsektorn och ett exempel på hur betongindustrin kan gå i bräschen för en mer hållbar energianvändning.

Marknadsföring av och för en arkitektbyrå kan variera stort. Vi har pratat med ett antal aktörer om deras syn på marknadsföring – inklusive vart den är på väg med nya digitala kanaler. Vi började hos Tengbom.

Vad förknippas Trafikverket med? Kanske inte i första hand arkitektur. Men bakom miljarderna, politiken och ingenjörerna finns massor av arkitektur och en vilja att bygga bättre samhällen.

Medan byggbranschen pressas av kostnader, materialbrist och klimatkrav väljer Hanssons Hus AB en annan väg: att tänka nytt, bygga effektivt och förvalta långsiktigt. Vd Rikard Hansson ser framtiden i innovation, digitalisering och en affärsmodell som bygger på långsiktighet.