
Linda Wegdell i mitten, Stefan Friberg till höger, grundare av Cemfoam, nu marknadschef. Till vänster Mikael Sjölund.
Linda Wegdell kommer närmast från egna verksamheten Changeitive, där hon arbetat med organisationsutveckling och coachande ledarskap, ofta med hållbarhetsfokus. Men hon har också flera års erfarenhet från betongbranschen, inte minst som pumpchef på Thomas Betong.
I den rollen hade hon ansvar för att koordinera betongleveranser, säkerställa produktkvalitet och leda personal i fält. Hon har bland annat deltagit i leveranser av så kallad grön betong till Sveriges första NollCO₂-certifierade äldreboende, ett projekt som ställt höga krav på både materialval och logistik.
På LinkedIn skriver Linda att “Cirkeln är sluten – en ny resa börjar.”
-Jag är glad att få presentera min nya roll och satsning – där jag får förena mitt engagemang för människan, byggandet och en mer hållbar framtid. Med mig har jag erfarenhet från ledande roller i byggindustrin, bland annat på Thomas Betong och Skanska, och flera år som konsult inom ledarskap och förändring genom mitt bolag Changeitive. Det känns meningsfullt att få kombinera dessa världar i ett sammanhang som driver förändring där det verkligen behövs – på riktigt, skriver hon vidare på LinkedIn.
Cemfoam är ett teknikfokuserat bolag inom lättbetong och isoleringslösningar, med särskild inriktning på energieffektivisering och hållbar konstruktion. Företaget är verksamt i hela Sverige och levererar skumbetong till både små och stora byggprojekt. I ett pressmeddelande uppger bolaget att man med Linda Wegdells ledarskap vill utveckla såväl kunddialog som interna processer.
Till skillnad från mer etablerade aktörer som Saint-Gobain (Isover) och Kingspan, profilerar sig Cemfoam genom sitt materialfokus på skumbetong – en produkt som förenar lätt vikt med vissa termiska och ljudisolerande egenskaper. Tekniken har funnits i decennier men har fått förnyad aktualitet i takt med att byggsektorn söker alternativ till cellplast och mineralull.

Marknadsföring av och för en arkitektbyrå kan variera stort. Vi har pratat med ett antal aktörer om deras syn på marknadsföring – inklusive vart den är på väg med nya digitala kanaler. Vi började hos Tengbom.

Vad förknippas Trafikverket med? Kanske inte i första hand arkitektur. Men bakom miljarderna, politiken och ingenjörerna finns massor av arkitektur och en vilja att bygga bättre samhällen.

Medan byggbranschen pressas av kostnader, materialbrist och klimatkrav väljer Hanssons Hus AB en annan väg: att tänka nytt, bygga effektivt och förvalta långsiktigt. Vd Rikard Hansson ser framtiden i innovation, digitalisering och en affärsmodell som bygger på långsiktighet.