
Olskroken är sedan lång tid en känd flaskhals för svensk järnvägstrafik. Platsen är en mötespunkt för fem bansträckningar, med över 650 tågpassager per dygn. Nu har Peab, på uppdrag av Trafikverket, färdigställt det mest omfattande järnvägsprojektet i Göteborg sedan Västlänken påbörjades. Syftet: att separera gods- och persontrafik genom planskilda korsningar.
Arbetet omfattar:
Mellan olika gjutmoment har ibland ett helt år fått gå för att invänta markens stabilisering.
Området runt Olskroken består av djupt lerlager, med djup på upp till 140 meter. Grundläggningen har krävt olika typer av pålar: betongpålar, stålpålar och borrade pålar. I många fall har pålarna inte nått fast botten, utan fungerar som kohesionspålar, “svävande” i leran.
En teknisk utmaning har varit markens benägenhet för sättningar. Mellan olika gjutmoment har ibland ett helt år fått gå för att invänta markens stabilisering.
Masshanteringen har också varit omfattande. Förorenade ytskikt har avskiljts, och stora mängder schaktmassor har återanvänts inom projektet för att minska transporter och klimatpåverkan.
Totalt har cirka 42 000 m³ betong levererats, varav 65 procent varit klimatförbättrad ECO-Betong.
En nyckelroll i projektet har spelats av betongen. Totalt har cirka 42 000 m³ betong levererats, varav 65 procent varit klimatförbättrad ECO-Betong från Swerock. Denna betong innehåller Merit, en slaggprodukt från stålindustrin, som ersätter delar av cementen. Resultatet: en CO2-reduktion på cirka 1 340 ton.
ECO-Betongen har använts i kulvertar, brostöd och farbanor.
Betongen har anpassats för att minimera sprickbildning och klarar kraven för låg värmeutveckling. I vissa konstruktioner har slaginnehållet varit så högt som 60 procent. Multicem har även använts i vissa gjutmoment för ytterligare klimatbesparing.
Betongen har levererats från Swerocks fabriker i Göteborgsområdet i totalt cirka 7 000 transporter.
Samtidigt har samråd skett med boende, resenärer och verksamheter i området för att minska störningar.
Projektet har bedrivits med Early Contractor Involvement (ECI), vilket inneburit att Peab varit med från tidig planering tillsammans med Trafikverket.
-Vi har gemensamt haft tydliga mål, en stark drivkraft och flexibel inställning, säger Mattias Emanuelsson, regionchef på Peab.
Bygglogistiken har krävt minutiös planering. Vägar och broar har fått byggas tillfälligt för att kunna leda om trafik. Samtidigt har samråd skett med boende, resenärer och verksamheter i området för att minska störningar.
Den slutliga inkopplingen i det nationella järnvägsnätet planeras till december 2025.
Olskroken planskildhet är en del av helheten i Västlänken och en förutsättning för att tågtrafiken i västra Sverige ska kunna växa. Med separerade banor för gods och persontrafik minskas risken för flaskhalsar och förseningar.
Projektet lyfts av Peab som ett exempel på hur “samverkan, klimatfokus och teknik” kan gå hand i hand i stora infrastrukturbyggen.

Marknadsföring av och för en arkitektbyrå kan variera stort. Vi har pratat med ett antal aktörer om deras syn på marknadsföring – inklusive vart den är på väg med nya digitala kanaler. Vi började hos Tengbom.

Vad förknippas Trafikverket med? Kanske inte i första hand arkitektur. Men bakom miljarderna, politiken och ingenjörerna finns massor av arkitektur och en vilja att bygga bättre samhällen.

Medan byggbranschen pressas av kostnader, materialbrist och klimatkrav väljer Hanssons Hus AB en annan väg: att tänka nytt, bygga effektivt och förvalta långsiktigt. Vd Rikard Hansson ser framtiden i innovation, digitalisering och en affärsmodell som bygger på långsiktighet.