MEST LÄSTA I MÅNADEN

FLER ARTIKLAR arrow

Järnvägshistoria med 25 mil pålar och 42 000 m³ klimatbetong

Roger Andersson

Roger Andersson

Roger Andersson har varit chefredaktör för Tidskriften Betong mellan 2004-2021. Han har även varit sportjournalist, informationschef, utbildad till undersköterska och lastat väskor på Arlanda. Drömmer om att göra ett samhällsbyggnadsevent i Globen.

Efter ett decennium av byggnation invigdes nyligen ombyggnaden av Olskroken, ett av Sveriges mest belastade järnvägsnav. Projektet – som går under namnet Olskroken planskildhet – innebär omfattande bro- och spårbyggen för att separera godstrafik från persontåg. I centrum för konstruktionen står klimatförbättrad betong, levererad av Swerock.

Olskroken är sedan lång tid en känd flaskhals för svensk järnvägstrafik. Platsen är en mötespunkt för fem bansträckningar, med över 650 tågpassager per dygn. Nu har Peab, på uppdrag av Trafikverket, färdigställt det mest omfattande järnvägsprojektet i Göteborg sedan Västlänken påbörjades. Syftet: att separera gods- och persontrafik genom planskilda korsningar.

Arbetet omfattar:

  • Sju broar, varav sex för järnväg och en för gångtrafik.
  • Cirka 10 000 meter enkelspår, varav 3 800 meter på broar, ramper eller däck
    38 växlar och två spårkryss.
  • Cirka 25 mil pålar för grundläggning.
  • Peab uppger att projektet klarats av före utsatt tid och under budget, trots den intensiva trafikmiljön.

Mellan olika gjutmoment har ibland ett helt år fått gå för att invänta markens stabilisering.

Området runt Olskroken består av djupt lerlager, med djup på upp till 140 meter. Grundläggningen har krävt olika typer av pålar: betongpålar, stålpålar och borrade pålar. I många fall har pålarna inte nått fast botten, utan fungerar som kohesionspålar, “svävande” i leran.

En teknisk utmaning har varit markens benägenhet för sättningar. Mellan olika gjutmoment har ibland ett helt år fått gå för att invänta markens stabilisering.

Masshanteringen har också varit omfattande. Förorenade ytskikt har avskiljts, och stora mängder schaktmassor har återanvänts inom projektet för att minska transporter och klimatpåverkan.

Totalt har cirka 42 000 m³ betong levererats, varav 65 procent varit klimatförbättrad ECO-Betong.

En nyckelroll i projektet har spelats av betongen. Totalt har cirka 42 000 m³ betong levererats, varav 65 procent varit klimatförbättrad ECO-Betong från Swerock. Denna betong innehåller Merit, en slaggprodukt från stålindustrin, som ersätter delar av cementen. Resultatet: en CO2-reduktion på cirka 1 340 ton.

ECO-Betongen har använts i kulvertar, brostöd och farbanor.

Lotta Brändström, affärsområdeschef på Peab.

-Vi har utmanat traditionella arbetssätt och utvecklat nya metoder för markförstärkning, brobyggnation och trafiklogistik, säger Lotta Brändström, affärsområdeschef på Peab, i ett pressmeddelande.

Betongen har anpassats för att minimera sprickbildning och klarar kraven för låg värmeutveckling. I vissa konstruktioner har slaginnehållet varit så högt som 60 procent. Multicem har även använts i vissa gjutmoment för ytterligare klimatbesparing.

Betongen har levererats från Swerocks fabriker i Göteborgsområdet i totalt cirka 7 000 transporter.

Samtidigt har samråd skett med boende, resenärer och verksamheter i området för att minska störningar.

Projektet har bedrivits med Early Contractor Involvement (ECI), vilket inneburit att Peab varit med från tidig planering tillsammans med Trafikverket.

-Vi har gemensamt haft tydliga mål, en stark drivkraft och flexibel inställning, säger Mattias Emanuelsson, regionchef på Peab.

Bygglogistiken har krävt minutiös planering. Vägar och broar har fått byggas tillfälligt för att kunna leda om trafik. Samtidigt har samråd skett med boende, resenärer och verksamheter i området för att minska störningar.

Den slutliga inkopplingen i det nationella järnvägsnätet planeras till december 2025.

Olskroken planskildhet är en del av helheten i Västlänken och en förutsättning för att tågtrafiken i västra Sverige ska kunna växa. Med separerade banor för gods och persontrafik minskas risken för flaskhalsar och förseningar.

Projektet lyfts av Peab som ett exempel på hur “samverkan, klimatfokus och teknik” kan gå hand i hand i stora infrastrukturbyggen.

Läs mer

Arkitektvärlden

Svenska stationsbyggnader vinner i Paris

Varbergs nya stationshus och Svenska Reseterminaler får pris på Railway Station Awards 2025. Fokus ligger på design, funktion och hållbarhet.

Magnus Höij
10-17-2025
Ett ärligt och detaljerat porträtt av livet som betongbilschaufför – betong, precision och stolthet i varje leverans.
Betongvärlden

När AI försöker vara betongbilschaufför – och nästan lyckas

Det pratas ju om AI överallt just nu, så jag tänkte testa något: jag bad ChatGPT beskriva hur en dag i livet som betongbilschaufför ser ut. Resultatet? Förvånansvärt bra – nästan så jag blev imponerad. Den fick till både känslan, stressen och stoltheten i jobbet. Bara en liten detalj missade den (vi tvättar faktiskt inte trumman mellan varje lass). Resten? Spot on. Men lugn bara – Betongbruden skriver fortfarande själv.

Betongbruden
10-16-2025
Veidekke förutspår uppgång i svensk byggsektor 2026–2027 efter två år av nedgång. Bostäder, järnväg och VA väntas driva tillväxten.
Betongvärlden

Veidekke spår vändning 2026

Efter ett historiskt svagt 2024, med en nedgång på 14 procent i den svenska byggproduktionen, syns nu tydliga tecken på stabilisering. Det visar Veidekkes färska marknadsrapport för Skandinavien 2025–2027. Företaget spår att nedgången planar ut under 2025, då produktionen minskar med mer modesta 3 procent. Därefter väntas återhämtningen ta fart: tillväxten beräknas till 7 procent under 2026 och 4 procent 2027. Prognoserna är något lägre än de som presenterades i våras, men fortfarande tydligt positiva.

Roger Andersson
10-16-2025