MEST LÄSTA I MÅNADEN

FLER ARTIKLAR arrow
Första CCS-anläggningen för cement i full skala invigd i Norge – Heidelberg Materials planerar ännu större projekt på Gotland.

Invigning av första fullskaliga CCS-anläggningen

Roger Andersson

Roger Andersson

Roger Andersson har varit chefredaktör för Tidskriften Betong mellan 2004-2021. Han har även varit sportjournalist, informationschef, utbildad till undersköterska och lastat väskor på Arlanda. Drömmer om att göra ett samhällsbyggnadsevent i Globen.

Heidelberg Materials har idag invigt världens första fullskaliga anläggning för koldioxidinfångning inom cementindustrin. Anläggningen, Brevik CCS, är en del av Norges statliga Longship-program och ska årligen fånga in omkring 400 000 ton koldioxid från cementproduktionen.

Den infångade gasen omvandlas till vätska, transporteras till terminal i Øygarden och lagras därefter geologiskt under Nordsjön av företaget Northern Lights. Enligt Norges energiminister Terje Aasland visar projektet hur industri och stat kan samverka för att utveckla nya klimatmarknader.

Brevik-anläggningen har byggts in i den befintliga produktionen utan att störa den löpande verksamheten. 30 personer har rekryterats och utbildats för att sköta CCS-driften.

Samtidigt lanseras även evoZero – en cementprodukt med noll nettoutsläpp, enligt bolaget. De första leveranserna till kunder i Europa ska ske under året.

Heidelberg Materials planerar nu en större CCS-satsning vid fabriken i Slite på Gotland, med kapacitet att fånga in över 1,8 miljoner ton koldioxid per år. Det motsvarar cirka fyra procent av Sveriges totala utsläpp. Miljöprövningen är inledd och samarbeten med elnätsaktörer har etablerats.

– Projektet i Slite är ett komplext men nödvändigt steg för att säkra både klimatmål och försörjningstrygghet, säger Karin Comstedt Webb, vice vd för Heidelberg Materials Sverige.

Brevik CCS är först ut i en global portfölj CCS-projekt som Heidelberg Materials driver, men bolaget är inte ensamt. Bland andra aktörer som utvecklar CCS-teknik för cement märks till exempel LafargeHolcim, Cemex och Vicat, som har piloter i bland annat Kanada, Mexiko och Frankrike.

Läs mer

Arkitektvärlden

Svenska stationsbyggnader vinner i Paris

Varbergs nya stationshus och Svenska Reseterminaler får pris på Railway Station Awards 2025. Fokus ligger på design, funktion och hållbarhet.

Magnus Höij
10-17-2025
Ett ärligt och detaljerat porträtt av livet som betongbilschaufför – betong, precision och stolthet i varje leverans.
Betongvärlden

När AI försöker vara betongbilschaufför – och nästan lyckas

Det pratas ju om AI överallt just nu, så jag tänkte testa något: jag bad ChatGPT beskriva hur en dag i livet som betongbilschaufför ser ut. Resultatet? Förvånansvärt bra – nästan så jag blev imponerad. Den fick till både känslan, stressen och stoltheten i jobbet. Bara en liten detalj missade den (vi tvättar faktiskt inte trumman mellan varje lass). Resten? Spot on. Men lugn bara – Betongbruden skriver fortfarande själv.

Betongbruden
10-16-2025
Veidekke förutspår uppgång i svensk byggsektor 2026–2027 efter två år av nedgång. Bostäder, järnväg och VA väntas driva tillväxten.
Betongvärlden

Veidekke spår vändning 2026

Efter ett historiskt svagt 2024, med en nedgång på 14 procent i den svenska byggproduktionen, syns nu tydliga tecken på stabilisering. Det visar Veidekkes färska marknadsrapport för Skandinavien 2025–2027. Företaget spår att nedgången planar ut under 2025, då produktionen minskar med mer modesta 3 procent. Därefter väntas återhämtningen ta fart: tillväxten beräknas till 7 procent under 2026 och 4 procent 2027. Prognoserna är något lägre än de som presenterades i våras, men fortfarande tydligt positiva.

Roger Andersson
10-16-2025