MEST LÄSTA I MÅNADEN

FLER ARTIKLAR arrow
Heidelberg Materials Cement på Gotland kan tvingas betala 10 miljoner i vite för överträdelser av bullerkrav.

Heidelberg riskerar 10 miljoner i vite efter fortsatt buller

Roger Andersson

Roger Andersson

Roger Andersson har varit chefredaktör för Tidskriften Betong mellan 2004-2021. Han har även varit sportjournalist, informationschef, utbildad till undersköterska och lastat väskor på Arlanda. Drömmer om att göra ett samhällsbyggnadsevent i Globen.

Länsstyrelsen i Gotlands län har ansökt om att 10 miljoner kronor i vite ska dömas ut mot Heidelberg Materials Cement Sverige AB. Skälet är att bolaget fortfarande inte uppfyller de bullervillkor som ingår i det gällande miljötillståndet för fabriken i Slite, trots tidigare krav från myndigheterna.

– Utifrån de mätningar som bolaget har lämnat in konstaterar vi att bolaget fortsatt överskrider de bullernivåer som följer av miljötillståndet, trots att många åtgärder vidtagits, säger Stefan Persson, chef för miljö- och vattenenheten vid Länsstyrelsen i Gotlands län, enligt myndighetens webbplats.

Bakgrunden är ett föreläggande som Länsstyrelsen utfärdade i augusti 2022, efter att bullernivåerna under lång tid legat över vad som tillåts i miljötillståndet. Bolaget krävdes då att vidta tekniska och organisatoriska åtgärder för att få ner bullret, samt att månatligen mäta och rapportera bullernivåerna. Föreläggandet förenades med ett vite på 10 miljoner kronor.

Beslutet överklagades till mark- och miljödomstolen, som i april 2023 i huvudsak fastställde Länsstyrelsens beslut. Domen vann laga kraft i maj 2023 och föreläggandet skulle vara uppfyllt senast 31 maj 2024. Nu anser Länsstyrelsen att kraven inte uppfyllts, och har därför ansökt hos domstolen om att vitet ska dömas ut.

Nästa steg i processen är att mark- och miljödomstolen prövar Länsstyrelsens ansökan. Om vitet döms ut, blir det en av de större vitesbeloppen i ett miljörättsligt ärende på senare år.

Läs mer

Arkitektvärlden

Svenska stationsbyggnader vinner i Paris

Varbergs nya stationshus och Svenska Reseterminaler får pris på Railway Station Awards 2025. Fokus ligger på design, funktion och hållbarhet.

Magnus Höij
10-17-2025
Ett ärligt och detaljerat porträtt av livet som betongbilschaufför – betong, precision och stolthet i varje leverans.
Betongvärlden

När AI försöker vara betongbilschaufför – och nästan lyckas

Det pratas ju om AI överallt just nu, så jag tänkte testa något: jag bad ChatGPT beskriva hur en dag i livet som betongbilschaufför ser ut. Resultatet? Förvånansvärt bra – nästan så jag blev imponerad. Den fick till både känslan, stressen och stoltheten i jobbet. Bara en liten detalj missade den (vi tvättar faktiskt inte trumman mellan varje lass). Resten? Spot on. Men lugn bara – Betongbruden skriver fortfarande själv.

Betongbruden
10-16-2025
Veidekke förutspår uppgång i svensk byggsektor 2026–2027 efter två år av nedgång. Bostäder, järnväg och VA väntas driva tillväxten.
Betongvärlden

Veidekke spår vändning 2026

Efter ett historiskt svagt 2024, med en nedgång på 14 procent i den svenska byggproduktionen, syns nu tydliga tecken på stabilisering. Det visar Veidekkes färska marknadsrapport för Skandinavien 2025–2027. Företaget spår att nedgången planar ut under 2025, då produktionen minskar med mer modesta 3 procent. Därefter väntas återhämtningen ta fart: tillväxten beräknas till 7 procent under 2026 och 4 procent 2027. Prognoserna är något lägre än de som presenterades i våras, men fortfarande tydligt positiva.

Roger Andersson
10-16-2025