MEST LÄSTA I MÅNADEN

FLER ARTIKLAR arrow
Heidelberg Materials inför fyra eldrivna betongpumpar i Stockholm under hösten 2025, med upp till 25 % bränslebesparing och lägre ljudnivåer.

Heidelberg Materials elektrifierar betonglogistiken – lanserar nya pumpbilar

Roger Andersson

Roger Andersson

Roger Andersson har varit chefredaktör för Tidskriften Betong mellan 2004-2021. Han har även varit sportjournalist, informationschef, utbildad till undersköterska och lastat väskor på Arlanda. Drömmer om att göra ett samhällsbyggnadsevent i Globen.

Heidelberg Materials Betong Sverige introducerar under hösten 2025 en ny generation pumpbilar – varav fyra är utrustade med eldrivna pumpar. Två av dessa är redan i drift i Stockholm, medan ytterligare två ska tas i bruk senare i år. Totalt handlar det om femton nya fordon som tas in i företagets svenska fordonsflotta.

De eldrivna pumparna är levererade av Putzmeister och bygger på teknik som möjliggör upp till 25 procents lägre bränsleförbrukning jämfört med konventionell hydraulik. Förutom klimatvinster pekar företaget även på lägre bullernivåer som en viktig arbetsmiljöförbättring, särskilt i urbana miljöer där byggarbetsplatser ofta ligger nära boende och verksamheter. De övriga fordonen i satsningen drivs med HVO-diesel, ett förnybart alternativ till fossil diesel.

De nya pumpbilarna är utrustade med flera tekniska förbättringar som ska öka både säkerhet och prestanda. Bland annat finns ett flexibelt uppställningssystem med fjärrkontroll, realtidsövervakning, stabilitetskontroll och funktioner för att förenkla arbete i trånga utrymmen. Pumparna har dessutom ett jämnare flöde, vilket enligt företaget förbättrar effektiviteten med omkring tre procent.

Kapaciteten är upp till 150 kubikmeter per timme, med pumpar på 250 millimeter i diameter och 2,1 meter slaglängd. System för precisionsstyrning, som Intelligent Boom Control (iBC), samt ljus- och varningssystem som iSC-light och bomlägesindikatorer, ska ytterligare bidra till säkerheten.

Satsningen på elektrifierade pumpar är en del av Heidelberg Materials bredare klimatomställningsarbete inom tunga transporter. Under 2023 inleddes ett samarbete med Volvo Group, där man bland annat testade Sveriges första elbetongbil med full lastkapacitet i Stockholm. Projektet visade enligt företaget att elektrifiering av betongtransporter är tekniskt möjlig utan att kompromissa med kapacitet.

– Det här är ett viktigt steg mot en modern och mer hållbar pumpflotta, säger Patrik Sved, logistikchef på Heidelberg Materials Betong Sverige, till tidningen Proffs.

Elektrifieringen av byggtransporter ses i branschen som ett nödvändigt steg för att minska utsläppen från en av byggsektorns mest utsläppsintensiva delar – tunga vägtransporter av betong och ballastmaterial. Med den nya pumpflottan tar Heidelberg Materials ett första steg mot att också göra den stationära betonglogistiken mer energieffektiv.

Läs mer

Arkitektvärlden

Svenska stationsbyggnader vinner i Paris

Varbergs nya stationshus och Svenska Reseterminaler får pris på Railway Station Awards 2025. Fokus ligger på design, funktion och hållbarhet.

Magnus Höij
10-17-2025
Ett ärligt och detaljerat porträtt av livet som betongbilschaufför – betong, precision och stolthet i varje leverans.
Betongvärlden

När AI försöker vara betongbilschaufför – och nästan lyckas

Det pratas ju om AI överallt just nu, så jag tänkte testa något: jag bad ChatGPT beskriva hur en dag i livet som betongbilschaufför ser ut. Resultatet? Förvånansvärt bra – nästan så jag blev imponerad. Den fick till både känslan, stressen och stoltheten i jobbet. Bara en liten detalj missade den (vi tvättar faktiskt inte trumman mellan varje lass). Resten? Spot on. Men lugn bara – Betongbruden skriver fortfarande själv.

Betongbruden
10-16-2025
Veidekke förutspår uppgång i svensk byggsektor 2026–2027 efter två år av nedgång. Bostäder, järnväg och VA väntas driva tillväxten.
Betongvärlden

Veidekke spår vändning 2026

Efter ett historiskt svagt 2024, med en nedgång på 14 procent i den svenska byggproduktionen, syns nu tydliga tecken på stabilisering. Det visar Veidekkes färska marknadsrapport för Skandinavien 2025–2027. Företaget spår att nedgången planar ut under 2025, då produktionen minskar med mer modesta 3 procent. Därefter väntas återhämtningen ta fart: tillväxten beräknas till 7 procent under 2026 och 4 procent 2027. Prognoserna är något lägre än de som presenterades i våras, men fortfarande tydligt positiva.

Roger Andersson
10-16-2025