
De eldrivna pumparna är levererade av Putzmeister och bygger på teknik som möjliggör upp till 25 procents lägre bränsleförbrukning jämfört med konventionell hydraulik. Förutom klimatvinster pekar företaget även på lägre bullernivåer som en viktig arbetsmiljöförbättring, särskilt i urbana miljöer där byggarbetsplatser ofta ligger nära boende och verksamheter. De övriga fordonen i satsningen drivs med HVO-diesel, ett förnybart alternativ till fossil diesel.
De nya pumpbilarna är utrustade med flera tekniska förbättringar som ska öka både säkerhet och prestanda. Bland annat finns ett flexibelt uppställningssystem med fjärrkontroll, realtidsövervakning, stabilitetskontroll och funktioner för att förenkla arbete i trånga utrymmen. Pumparna har dessutom ett jämnare flöde, vilket enligt företaget förbättrar effektiviteten med omkring tre procent.
Kapaciteten är upp till 150 kubikmeter per timme, med pumpar på 250 millimeter i diameter och 2,1 meter slaglängd. System för precisionsstyrning, som Intelligent Boom Control (iBC), samt ljus- och varningssystem som iSC-light och bomlägesindikatorer, ska ytterligare bidra till säkerheten.
Satsningen på elektrifierade pumpar är en del av Heidelberg Materials bredare klimatomställningsarbete inom tunga transporter. Under 2023 inleddes ett samarbete med Volvo Group, där man bland annat testade Sveriges första elbetongbil med full lastkapacitet i Stockholm. Projektet visade enligt företaget att elektrifiering av betongtransporter är tekniskt möjlig utan att kompromissa med kapacitet.
– Det här är ett viktigt steg mot en modern och mer hållbar pumpflotta, säger Patrik Sved, logistikchef på Heidelberg Materials Betong Sverige, till tidningen Proffs.
Elektrifieringen av byggtransporter ses i branschen som ett nödvändigt steg för att minska utsläppen från en av byggsektorns mest utsläppsintensiva delar – tunga vägtransporter av betong och ballastmaterial. Med den nya pumpflottan tar Heidelberg Materials ett första steg mot att också göra den stationära betonglogistiken mer energieffektiv.

Varbergs nya stationshus och Svenska Reseterminaler får pris på Railway Station Awards 2025. Fokus ligger på design, funktion och hållbarhet.

Det pratas ju om AI överallt just nu, så jag tänkte testa något: jag bad ChatGPT beskriva hur en dag i livet som betongbilschaufför ser ut. Resultatet? Förvånansvärt bra – nästan så jag blev imponerad. Den fick till både känslan, stressen och stoltheten i jobbet. Bara en liten detalj missade den (vi tvättar faktiskt inte trumman mellan varje lass). Resten? Spot on. Men lugn bara – Betongbruden skriver fortfarande själv.

Efter ett historiskt svagt 2024, med en nedgång på 14 procent i den svenska byggproduktionen, syns nu tydliga tecken på stabilisering. Det visar Veidekkes färska marknadsrapport för Skandinavien 2025–2027. Företaget spår att nedgången planar ut under 2025, då produktionen minskar med mer modesta 3 procent. Därefter väntas återhämtningen ta fart: tillväxten beräknas till 7 procent under 2026 och 4 procent 2027. Prognoserna är något lägre än de som presenterades i våras, men fortfarande tydligt positiva.