
BMI Sverige, en av Europas största leverantörer inom tak, använder en ny innovativ ytbehandling på alla sina betongtakpannor.
Under flera år har BMI samarbetat med en av världens ledande kemikalieleverantörer. Resultatet är en ny ytbehandling som är mindre skadlig för miljön än tidigare. Ytbehandlingen kommer att användas på samtliga takpannor från varumärket Monier.
– Det traditionella sättet att förhindra mossa och alger från att växa på målade ytor utomhus har varit att addera filmkonserverande kemikalier i färgen. Detta har, i likhet med utomhusfärg, också varit den traditionella metoden för betongtakpannor, säger Mikael Berg, ansvarig för BMIs produktportfölj för Monier i Norden.

Den nya ytbehandlingen är hårdare och absorberar mindre vatten, vilket leder till att mindre smuts fastnar på ytan. Samtidigt torkar den upp snabbare efter att den blivit fuktig. Dessa två egenskaper verkar i synergi med varandra och bidrar till att reducera biologisk påväxt på takpannan.

– Den nya ytbehandlingen har så goda mekaniska egenskaper, att de filmkonserverande kemikalierna inte längre är nödvändiga för att uppnå samma skydd mot moss- och algpåväxt. Man får alltså ett lika bra skydd som samtidigt är snällare mot miljön, säger Mikael Berg.
BMI, med tillverkning i sörmländska Jönåker, har ett brett sortiment av takpannor som kommer i flera olika kulörer. Betongpannorna säljs i de flesta större byggvaruhusen, men kan även beställas via takläggaren.
Inom kort kommer all Moniers produktion av betongpannor i Sverige helt ha övergått till att använda den nya mer miljövänliga ytbehandlingen.

Marknadsföring av och för en arkitektbyrå kan variera stort. Vi har pratat med ett antal aktörer om deras syn på marknadsföring – inklusive vart den är på väg med nya digitala kanaler. Vi började hos Tengbom.

Vad förknippas Trafikverket med? Kanske inte i första hand arkitektur. Men bakom miljarderna, politiken och ingenjörerna finns massor av arkitektur och en vilja att bygga bättre samhällen.

Medan byggbranschen pressas av kostnader, materialbrist och klimatkrav väljer Hanssons Hus AB en annan väg: att tänka nytt, bygga effektivt och förvalta långsiktigt. Vd Rikard Hansson ser framtiden i innovation, digitalisering och en affärsmodell som bygger på långsiktighet.