
Peab-bolaget expanderar med stora hållbarhetsambitioner.

Den 1 maj tar Tobias Rönje över som vd på Byggelement. Företrädaren Carl Rülcker har blivit ansvarig för Peab Byggsystem som nyligen utökat bolagsgruppen med fler varumärken
– Jag ser fram emot att fortsätta utveckla vår stabila organisation och leverera på den offensiva plan vi satt för verksamheten. Det är viktigt att våra satsningar håller tempo då vi har stora ambitioner när det gäller hållbarhet och en hög grad av automation, säger Tobias Rönje.
Den nye vd:n har tidigare varit försäljningschef och vice vd på Byggelement och har även erfarenhet av branschen från bland annat Finja Betong.
– Vi möter en utmanande tid i delar av byggbranschen och då behövs en kombination av handlingskraft och förmåga att sätta kunderbjudandet i fokus. Denna förmåga besitter Tobias vilket gör honom till rätt person att ta sig an uppdraget, säger Carl Rülcker.
Sedan tidigare har Byggelement producerat betongelement med halverad mängd cement genom en ny teknik. Anläggningarna i Ucklum utanför Stenungsund och i Hallstahammar byggs ut för en tillverkningsprocess med hög grad av robotteknik.
Satsningen från manuellt till automatiserat innebär att kapaciteten fördubblas vad gäller tillverkning av väggar och bjälklag. Hela investeringen beräknas vara genomförd i början av 2024.

Hur ser profilen på ditt arkitektkontor ut? Vad särskiljer det från konkurrenterna? Om du har luddiga svar på den frågan är det troligt att även din kund har svårt med samma fråga. Ariella Nisell vill se mer profilerade arkitektbyråer.

Ett bredare uppdrag – och bättre kunskap i ekonomi. Det är nycklar för arkitekten att lyckas med hållbarhetsarbetet. Nu har forskaren Anna-Maria Blixt skrivit en bok som guide för arkitektens arbete.

Swerock investerar i en ny betongfabrik i Sundsvall som ska ersätta två äldre anläggningar på samma område. Fabriken planeras stå klar senhösten 2026 och ska ge dubbelt så hög kapacitet som dagens produktion. Satsningen görs i Birsta, där bolaget redan har betongverksamhet, och blir en av de största och mest moderna betongfabrikerna i regionen, enligt Swerock.