
Projektet Återhus fortsätter
Återhus är ett samverkansprojekt kring återbruk av tunga, lastbärande konstruktionsdelar från klimatintensiva byggmaterial som betong. Det övergripande målet är att ställa om bygg- och fastighetsbranschen till cirkulär ekonomi för att kraftigt minska koldioxidutsläppen.
Syftet med Återhus 3.0 är att utveckla processer och verktyg som kan användas för att implementera återbruk av lastbärande konstruktioner i betong och stål, alltså byggdelar med högst klimatpåverkan.
– Det finns en tydligt uttalad vilja hos svenska fastighetsutvecklare, entreprenörer, arkitekter och konstruktörer att driva på och minska klimatavtrycket från byggbranschen. Vi ser även tecken på att affärsmodeller går mot det cirkulära. Nya verktyg kan underlätta, påskynda och skala upp återbruk av de mest klimattunga lastbärande elementen, som samtidigt måste uppvisa de hårdaste kvalitetskraven, säger projektledaren Katarina Malaga, forskare och avdelningschef för Infrastruktur och betongbyggande på Rise.
Fas 3 handlar bland annat om att utveckla en marknad för återbrukade stommar med hjälp av digitaliseringsverktyg. Dessutom ska man ta fram logistiska lösningar och affärsmodeller, standardiserade metoder för kvalitetssäkring och design för återbruk. Projektet handlar också om att uppdatera standarder och certifieringar. Alla verktygen ska tillämpas i sex olika demonstrationsprojekt i stor skala.
Återhus 3.0 planeras pågå i två år. Budgeten är på 51 miljoner kronor. Följande 14 parter ingår i projektkonsortiet: Rise, Akademiska Hus, Bjerking, Codesign, Förbo, Heidelberg Materials Precast Contiga, KTH, Magnolia Bostad, NCC, Palats, QPG, Stockholms stad, Svensk Betong och Tyresö kommun.

Marknadsföring av och för en arkitektbyrå kan variera stort. Vi har pratat med ett antal aktörer om deras syn på marknadsföring – inklusive vart den är på väg med nya digitala kanaler. Vi började hos Tengbom.

Vad förknippas Trafikverket med? Kanske inte i första hand arkitektur. Men bakom miljarderna, politiken och ingenjörerna finns massor av arkitektur och en vilja att bygga bättre samhällen.

Medan byggbranschen pressas av kostnader, materialbrist och klimatkrav väljer Hanssons Hus AB en annan väg: att tänka nytt, bygga effektivt och förvalta långsiktigt. Vd Rikard Hansson ser framtiden i innovation, digitalisering och en affärsmodell som bygger på långsiktighet.