
Thomas Betong får helt elektisk betongbil.
Thomas Concrete Group har fått leverans av Sveriges första elbetongbil av Volvo Lastvagnar, en Volvo FE Electic. Det skriver Dagens Industri där Hans Karlander, Thomas Concrete Groups vd och Volvo Lastvagnars vd Roger Alm intervjuas.
-Vi har fått leverans av den första serietillverkade helt elektrifierade betongbilen i Sverige, nu kan vi ta nästa steg i vårt hållbarhetsarbete, säger Hans Karlander.
Roger Alm säger till Dagens Industri att de skrivit under ett letter of intent med Thomas Concrete Group för ett vidare samarbete.
-Både trumma och bil drivs av el vilken gör den ljudlös, det blir inga vibrationer och inga koldioxidutsläpp, säger Roger Alm.
-För oss är det både arbetsmiljömässigt för våra chaufförer, men även hållbarhetsmässigt, vi har jobbat så mycket med det här och var först med klimatförbättrad betong 2012, säger Hans Karlander till Dagens Industri.

Varbergs nya stationshus och Svenska Reseterminaler får pris på Railway Station Awards 2025. Fokus ligger på design, funktion och hållbarhet.

Det pratas ju om AI överallt just nu, så jag tänkte testa något: jag bad ChatGPT beskriva hur en dag i livet som betongbilschaufför ser ut. Resultatet? Förvånansvärt bra – nästan så jag blev imponerad. Den fick till både känslan, stressen och stoltheten i jobbet. Bara en liten detalj missade den (vi tvättar faktiskt inte trumman mellan varje lass). Resten? Spot on. Men lugn bara – Betongbruden skriver fortfarande själv.

Efter ett historiskt svagt 2024, med en nedgång på 14 procent i den svenska byggproduktionen, syns nu tydliga tecken på stabilisering. Det visar Veidekkes färska marknadsrapport för Skandinavien 2025–2027. Företaget spår att nedgången planar ut under 2025, då produktionen minskar med mer modesta 3 procent. Därefter väntas återhämtningen ta fart: tillväxten beräknas till 7 procent under 2026 och 4 procent 2027. Prognoserna är något lägre än de som presenterades i våras, men fortfarande tydligt positiva.