Thomas Betong får helt elektisk betongbil.
Thomas Concrete Group har fått leverans av Sveriges första elbetongbil av Volvo Lastvagnar, en Volvo FE Electic. Det skriver Dagens Industri där Hans Karlander, Thomas Concrete Groups vd och Volvo Lastvagnars vd Roger Alm intervjuas.
-Vi har fått leverans av den första serietillverkade helt elektrifierade betongbilen i Sverige, nu kan vi ta nästa steg i vårt hållbarhetsarbete, säger Hans Karlander.
Roger Alm säger till Dagens Industri att de skrivit under ett letter of intent med Thomas Concrete Group för ett vidare samarbete.
-Både trumma och bil drivs av el vilken gör den ljudlös, det blir inga vibrationer och inga koldioxidutsläpp, säger Roger Alm.
-För oss är det både arbetsmiljömässigt för våra chaufförer, men även hållbarhetsmässigt, vi har jobbat så mycket med det här och var först med klimatförbättrad betong 2012, säger Hans Karlander till Dagens Industri.
Kan vi nöja oss med 21 grader hemma – för klimatets skull? HSB Living Lab undersöker hur smart kommunikation kan göra det svala valet till det självklara valet för både plånboken och planeten.
Forskare vid South China University har utvecklat och undersökt en cementlösning, kallad LC³, kalkstens-kalcinerad lera-cement, som kan minska koldioxidutsläpp och energiförbrukning inom cementindustrin.
Den franske arkitekten Laurent Fournier har gjort sig känd för sitt innovativa arbete med naturliga och lokala material som bambu, kalksten och lera. Han har baserat sitt liv och arbete i Kolkata, Indien, där han sedan 1993 utvecklat en arkitekturstil som både hedrar traditionella byggmetoder och möter moderna krav på hållbarhet och komfort.