
Betolar och FCP lanserar Koldioxidsnål betong
Betolar och Fujairah Concrete Products (FCP) deklarade sitt samarbete vid det internationella byggevenemanget Big 5 Global i Dubai. Produkterna som de lanserade är baserade på den cementfria Geoprime-lösningen utvecklad av Betolar. Lösningen innebär att flera tidigare oanvända, massiva industriella biprodukter omvandlas till cementersättning.
– Förenade Arabemiraten har under lång tid arbetat för att få ut nya hållbara produkter till marknaden för att avsevärt minska CO2-utsläppen. Cementreduktion spelar en avgörande roll för att drastiskt minska dessa utsläpp från byggmaterial. Vår lösning hjälper industrin att nå sina hållbarhetsmål, säger Betolars försäljningschef Ville Voipio.
FCP är en del av Fujairah Building Industries och ledande tillverkare av betongprodukter i Fujairah-regionen i Förenade Arabemiraten. Företaget verkar som leverantör av betongprodukter i flera stora projekt och producerar mer än 25 miljoner block och 800 000 kvadratmeter beläggning årligen.
Tillsammans har Betolar och FCP designat och testat en geopolymerbaserad betongbeläggningsprodukt tillverkad med Geoprime-lösningen som är lämplig för Mellanösternmarknaden. Eftersom produktionen inte använder cement utan alternativa bindemedel minskar CO2-avtrycket avsevärt jämfört med vanliga cementbaserade produkter.

Marknadsföring av och för en arkitektbyrå kan variera stort. Vi har pratat med ett antal aktörer om deras syn på marknadsföring – inklusive vart den är på väg med nya digitala kanaler. Vi började hos Tengbom.

Vad förknippas Trafikverket med? Kanske inte i första hand arkitektur. Men bakom miljarderna, politiken och ingenjörerna finns massor av arkitektur och en vilja att bygga bättre samhällen.

Medan byggbranschen pressas av kostnader, materialbrist och klimatkrav väljer Hanssons Hus AB en annan väg: att tänka nytt, bygga effektivt och förvalta långsiktigt. Vd Rikard Hansson ser framtiden i innovation, digitalisering och en affärsmodell som bygger på långsiktighet.