
– Återbruk behövs absolut för att klara tuffa klimatkrav. Här kommer det även att handla om att återbruka stomelement såsom betongbjälklag, säger Maria Perzon, Group Sustainability Manager hos Castellum.
Den största utmaningen för fastighetsägare är dock att få avsättning av och tillgång till återbrukade produkter, enligt Maria Perzon.
Castellum har hittills tillämpat återbruk i huvudsak vid ombyggnationer och hyresgästanpassningar av kontor.
När det rör sig om mer än 500 kvadratmeter lokalyta har Castellum kravet att genomföra klimatberäkningar och minska åtminstone de fem största klimatposterna genom bevarande, återbruk eller klimateffektiva utbyten. Bevarande innebär att byggdelarna sitter kvar på plats och används som tidigare.
– Vi måste ställa höga krav och ju fler som ställer krav, desto flera leverantörer måste försöka leva upp till dem. Sedan blir hög grad av återbruk och låg klimatpåverkan det nya normala, säger Maria Perzon.

Marknadsföring av och för en arkitektbyrå kan variera stort. Vi har pratat med ett antal aktörer om deras syn på marknadsföring – inklusive vart den är på väg med nya digitala kanaler. Vi började hos Tengbom.

Vad förknippas Trafikverket med? Kanske inte i första hand arkitektur. Men bakom miljarderna, politiken och ingenjörerna finns massor av arkitektur och en vilja att bygga bättre samhällen.

Medan byggbranschen pressas av kostnader, materialbrist och klimatkrav väljer Hanssons Hus AB en annan väg: att tänka nytt, bygga effektivt och förvalta långsiktigt. Vd Rikard Hansson ser framtiden i innovation, digitalisering och en affärsmodell som bygger på långsiktighet.