I fredags när jag var på väg tillbaks till fabriken efter mitt tredje lass för dagen började lastbilen varna om “fel på styrande bakaxel”. Eftersom den axeln just då var upplyft och jag ju kör en Volvo vilka är kända för sina många felmeddelanden som egentligen inte betyder något alls så tryckte jag bort varningen. Den kom direkt tillbaks, det är inte heller ovanligt men efter att ha provat ett par ggr till och den fortfarande envisades stannade jag på en större plan och släppte ner stödaxeln för att ta en titt.
Den styrande bakaxeln är till för att göra fordonet smidigare att manövrera och funktionen sköts automatiskt, man bara svänger som vanligt.
Jag började med att backa och svänga max vänster, gick ut och noterade att axeln bara var något svängd till vänster. Inte bra. Körde fram och vred max höger, samma läge på bakaxeln, ajfan. Körde fram och rätade ut, bakhjulen fortfarande svagt svängda till vänster.
Skit också, trasigt på riktigt. Ringde chefen som var på semester och sedan ringde jag Danne på verkstaden och frågade om han hade tid.Han hade tid som tur var så jag ringde fabriken och förklarade att det var färdigkört för dagen, lyfte upp stödaxeln och åkte och spolade bilen. Sedan drog jag iväg till verkstaden.
Det finns en sladd som ligger vid bakaxeln som på grund av sin utsatta placering brukar gå av så Danne började att kolla den men den var hel. Kopplade in diagnosdatorn men den hade inget mer att säga än “trasigt” typ och det visste vi redan. Efter lite kravlande under bilen hittade Danne felet, den styrbara axeln drivs av en rem på motorn och den remmen hade gått av.
Han for iväg till Volvo för att kolla om de hade en ny rem medan jag förberedde bilen för att fälla hytten. Alla grejer måste läggas fram i rutan eller på golvet annars går det inte så bra när man fäller.
Rem fanns på Volvo, det var den simpla delen. Därefter började jobbet med att pilla loss resterna av den gamla remmen som givetvis hade kilat fast sig innanför remskivan så det var riktigt bökigt. Det är inte mer gott om plats bara för att motorn är stor kan jag meddela.
Efter en hel del möda var den nya remmen på plats. Innan vi fällde ner hytten igen skulle vi starta och se att det såg bra ut. För att göra det behövde jag blåsa i alkolåset som sitter monterat ganska mitt i bilen. Inte helt lätt att klättra upp och blåsa men det gick. Grejerna funkade så vid 16.30 kunde jag åka hemåt från verkstaden och ta helg. Trist extra kostnad i en bransch som redan är tajt ekonomiskt men skönt att det kunde lösas direkt i alla fall. Killar som Danne är guld värda!
Återbruk av byggmaterial lyfts ofta som en nyckel för att vi ska klara klimatmålen, men vägen till storskalig försäljning är kantad av utmaningar. Nu undrar vi: Hur tar vi oss över hindren?
Åsa "Betongbruden" Karlström har bytt arbetsgivare. Hon saknar sin gamla bil som hon har så många minnen med. Men nu är det framåt som gäller, lite semester till och många lass betong.
Byggbranschen ser en nedgång i arbetsplatsolyckor, visar färsk statistik från Arbetsmiljöverket. Samtidigt ökar arbetssjukdomarna. Branschen uppmanas att hålla i säkerhetsarbetet.