
Sammanlagt har 1 147 byggföretag gått i konkurs hittills i år (januari–augusti), jämfört med 1 232 under samma period 2024 – en nedgång med cirka 7 procent. Enligt Creditsafes vd Henrik Jacobsson är minskningen ett resultat av flera samverkande faktorer:
– Räntorna har sjunkit, inflationen har minskat och ROT-avdraget har stärkts. Det ger effekt för mindre byggbolag med pressad likviditet, säger Henrik Jacobsson i ett pressmeddelande.

Konkurser i augusti 1999-2025.
Minskningen syns framför allt bland små och medelstora företag utan anställda, som tidigare varit överrepresenterade i konkursstatistiken.
Trots minskningen är nivån fortfarande förhöjd i ett historiskt perspektiv. Före pandemin låg antalet byggkonkurser under motsvarande period kring 700–800 per år, enligt siffror från UC.
Det är framför allt företag inom rot-marknaden – renovering, ombyggnad och tillbyggnad – som visar förbättring. Nyproduktion av bostäder ligger fortfarande på mycket låga nivåer, och flera stora projekt i storstäderna har pausats eller skjutits upp.
Ett exempel är konkursen för Imota U AB (tidigare Svenska Hem Entreprenad), med en omsättning på över 200 miljoner kronor, men utan aktiva projekt vid konkurstillfället. Bolaget hade även en uppskjutet skatteskuld på över 80 miljoner kronor, enligt Creditsafe.

Marknadsföring av och för en arkitektbyrå kan variera stort. Vi har pratat med ett antal aktörer om deras syn på marknadsföring – inklusive vart den är på väg med nya digitala kanaler. Vi började hos Tengbom.

Vad förknippas Trafikverket med? Kanske inte i första hand arkitektur. Men bakom miljarderna, politiken och ingenjörerna finns massor av arkitektur och en vilja att bygga bättre samhällen.

Medan byggbranschen pressas av kostnader, materialbrist och klimatkrav väljer Hanssons Hus AB en annan väg: att tänka nytt, bygga effektivt och förvalta långsiktigt. Vd Rikard Hansson ser framtiden i innovation, digitalisering och en affärsmodell som bygger på långsiktighet.