
– Vi har kommit långt i tillverkningen och det ser mycket lovande ut, säger Fredrik Adamsson, försäljningschef på Byggelement.
Byggelement lanserade sina första prefabprodukter i klimatförbättrad betong redan 2020, då med upp till 30 procent alternativa bindemedel som ersättning av cement. Sedan dess har utvecklingen av ECO-Prefab gått snabbt framåt. Under de senaste åren har bolaget lanserat produkter med både 50 och 60 procents inblandning.
Nu tar Byggelement nästa kliv och lanserar ECO 70. En viktig förklaring till att utvecklingen tagit sådan fart är de omfattande investeringar som gjorts i företagets fabriker i både Ucklum och Hallstahammar de senaste åren.

Fredrik Adamsson, försäljningschef på Byggelement, foto: Tomas Enqvist.
– De utmaningar vi behöver parera handlar inte om betongen i sig, utan om produktionskapacitet. Vi behöver exempelvis veta hur härdtider och härdkammare påverkas när volymerna ökar, säger Fredrik Adamsson.
Hittills har ECO 70 använts för plattbärlag, massivväggar och halvsandwichväggar, med mycket goda resultat. Tillverkningen pågår löpande men i en begränsad omfattning i syfte att säkerställa både en fortsatt hög produktkvalitet och stabila produktionsflöden i fabrikerna, men ambitionen är att successivt skala upp.
– Klimatförbättrade prefabprodukter är en central del i att hjälpa våra kunder att i sin tur nå sina klimatmål, som när vi närmar oss 2030 och 2040 blir allt högre. Det här är också viktigt för oss på Byggelement för att vi som tillverkare av betongelement vill vara en drivande aktör i hela branschens omställning, säger Fredrik Adamsson.

Marknadsföring av och för en arkitektbyrå kan variera stort. Vi har pratat med ett antal aktörer om deras syn på marknadsföring – inklusive vart den är på väg med nya digitala kanaler. Vi började hos Tengbom.

Vad förknippas Trafikverket med? Kanske inte i första hand arkitektur. Men bakom miljarderna, politiken och ingenjörerna finns massor av arkitektur och en vilja att bygga bättre samhällen.

Medan byggbranschen pressas av kostnader, materialbrist och klimatkrav väljer Hanssons Hus AB en annan väg: att tänka nytt, bygga effektivt och förvalta långsiktigt. Vd Rikard Hansson ser framtiden i innovation, digitalisering och en affärsmodell som bygger på långsiktighet.