
Göteborg Grand Central är en entrébyggnad på cirka 15 000 kvadratmeter som ska utgöra den norra porten till Västlänken och det nya resecentrumet. Byggnaden uppförs ovanpå den underjordiska stationen Centralen och blir en knutpunkt mellan järnvägstrafiken, innerstaden och framtida kontors- och bostadskvarter i Centralstaden.
Projektet är beställt av det statliga fastighetsbolaget Jernhusen och uppförs av Peab som totalentreprenör. Kontraktssumman uppgår till cirka 870 miljoner kronor och projektet beräknas vara klart för inflyttning 2027.
Byggnaden har ritats av Reiulf Ramstad Arkitekter, ett norskt kontor med bas i Oslo. Gestaltningen är inspirerad av äldre stationsbyggnader men tar också tydligt sikte på framtidens hållbara och öppna stadsmiljö. Arkitekturen präglas av en tydlig materialitet med återbrukat tegel, synligt trä, lågemissionsbetong och återvunnet stål och glas. Taket får vegetation, insektshotell och fågelbon – en del av ambitionen att integrera biologisk mångfald i stadens nya byggnader.
Arkitektkontoret grundades 1995 av Reiulf Ramstad och har etablerat sig internationellt med projekt som kombinerar starka landskapsgrepp med lågmäld men precist utförd arkitektur. Bland deras mest kända verk finns besöksanläggningen vid Trollstigen i Norge och flera stations- och infrastrukturprojekt i Oslo. Kontoret har fått internationell uppmärksamhet för sitt sätt att förena samtida form med nordisk byggnadstradition.
Stommen i Göteborg Grand Central består till stora delar av betong och trä. Just nu pågår gjutningen av valvbågarna i stationshallen, som blir ett bärande och formmässigt bärande inslag i byggnaden. Valven gjuts med klimatförbättrad betong med slagg och spänner upp till 25 meter.
Betongarbetena utförs av H.A Bygg med hjälpa av formteknik från Doka som levererar det modulära träbalksformsystemet Top 50, som är särskilt anpassat för varierande geometrier och arkitektoniskt synliga ytor. Systemet möjliggör prefabricering av formpaneler som monteras snabbt och exakt på plats.
För att ge stöd åt de höga väggarna och valvkonstruktionerna används även DokaRex, ett justerbart väggstödsystem med teleskopfunktion. Enligt Doka, kombinerar systemet låg vikt med hög stabilitet, vilket minskar risken för felinriktning och ökar säkerheten för personalen på byggarbetsplatsen.

Varbergs nya stationshus och Svenska Reseterminaler får pris på Railway Station Awards 2025. Fokus ligger på design, funktion och hållbarhet.

Det pratas ju om AI överallt just nu, så jag tänkte testa något: jag bad ChatGPT beskriva hur en dag i livet som betongbilschaufför ser ut. Resultatet? Förvånansvärt bra – nästan så jag blev imponerad. Den fick till både känslan, stressen och stoltheten i jobbet. Bara en liten detalj missade den (vi tvättar faktiskt inte trumman mellan varje lass). Resten? Spot on. Men lugn bara – Betongbruden skriver fortfarande själv.

Efter ett historiskt svagt 2024, med en nedgång på 14 procent i den svenska byggproduktionen, syns nu tydliga tecken på stabilisering. Det visar Veidekkes färska marknadsrapport för Skandinavien 2025–2027. Företaget spår att nedgången planar ut under 2025, då produktionen minskar med mer modesta 3 procent. Därefter väntas återhämtningen ta fart: tillväxten beräknas till 7 procent under 2026 och 4 procent 2027. Prognoserna är något lägre än de som presenterades i våras, men fortfarande tydligt positiva.