
Emil Sundström, driftchef för håldäcksavdelningen och Carl-Johan Appelberg, marknadschef på Heidelberg Materials Precast Contiga,
Juryns motivering lyder: “Ett förtillverkat betongbjälklag som bibehåller sin hållfasthet, trots minskad materialanvändning, är en teknisk innovation som imponerar stort på juryn. Med håldäcket HD/F 120/15 levererar Heidelberg Materials Precast Contiga en lösning som inte bara driver den svenska betongindustrin framåt utan även har potential att bidra till internationell utveckling.”
HD/F 120/15 är ett prefabricerat golvbjälklag med en tjocklek på endast 15 cm, vilket är tunnare än traditionella håldäck. Detta innebär en minskad materialåtgång och därmed ett lägre CO₂-avtryck. Dessutom underlättar den lägre vikten både montering och transport, vilket kan leda till ekonomiska fördelar och ökad attraktivitet på marknaden.
Carl-Johan Appelberg, marknadschef på Heidelberg Materials Precast Contiga, uttrycker sin glädje över utmärkelsen:
-Det är fantastiskt kul att vi har fått Nordbyggs Guldmedalj. Vi är jättestolta! Extra skoj är att det att vinna när det är så många andra av de nominerade produkterna som har en tydlig hållbarhetsprofil. Vi ser det som ett erkännande att vi jobbar med fokus på rätt saker.
Nordbyggs Guldmedalj instiftades 2010 och delas i år ut för femtonde gången. Genom åren har utmärkelsen bidragit till ökad synlighet och stärkt marknadsposition för vinnande företag. Lina Hann, jurymedlem och projektledare för Nordbygg, betonar prisets betydelse:
-Genom åren har det visat sig att såväl en nominering som en vinst bidragit till ökad synlighet, affärsmöjligheter och stärkt marknadsposition. Det tycker vi är jättepositivt, det är precis det som Nordbygg som arena vill bidra med till branschen, och det manifesteras i Nordbyggs guldmedalj.
HD/F 120/15 valdes ut bland hundratals produktnyheter som presenterades i Svensk Byggtjänsts Byggkatalogen under 2024. Av dessa nominerades tio produkter, och efter utsåg juryn Heidelberg Materials Precast Contigas håldäck till vinnare.

Marknadsföring av och för en arkitektbyrå kan variera stort. Vi har pratat med ett antal aktörer om deras syn på marknadsföring – inklusive vart den är på väg med nya digitala kanaler. Vi började hos Tengbom.

Vad förknippas Trafikverket med? Kanske inte i första hand arkitektur. Men bakom miljarderna, politiken och ingenjörerna finns massor av arkitektur och en vilja att bygga bättre samhällen.

Medan byggbranschen pressas av kostnader, materialbrist och klimatkrav väljer Hanssons Hus AB en annan väg: att tänka nytt, bygga effektivt och förvalta långsiktigt. Vd Rikard Hansson ser framtiden i innovation, digitalisering och en affärsmodell som bygger på långsiktighet.