
Cemvisions cement tillverkas av industriavfall från bland annat gruv- och stålindustrin, och processen är fossilfri. Enligt Cemvision kan tekniken minska klimatpåverkan med upp till 95 procent.
Gjutningen utfördes utanför Kungsbacka och är ett första steg i ett planerat större testprogram. JM har även gått in som minoritetsägare i Cemvision.

Hanna Renlund Westerberg, Chief Commercial Officer på Cemvision och Johan Wiksell, Head of JM’s venture operations.
– Vi söker ständigt nya sätt att minska våra klimatutsläpp. Cemvisions teknik visar stor potential, säger Johan Wiksell, chef för JMs ventureverksamhet.
Cemvision planerar att ha en industriell produktionsanläggning i drift 2028. Bolaget konkurrerar med flera aktörer inom klimatförbättrad cement, däribland schweiziska Holcim och svenska SaltX Technology.
– Att ha stora aktörer som JM med oss är avgörande för att kunna skala upp produktionen, säger Hanna Renlund Westerberg, kommersiell chef på Cemvision.

Marknadsföring av och för en arkitektbyrå kan variera stort. Vi har pratat med ett antal aktörer om deras syn på marknadsföring – inklusive vart den är på väg med nya digitala kanaler. Vi började hos Tengbom.

Vad förknippas Trafikverket med? Kanske inte i första hand arkitektur. Men bakom miljarderna, politiken och ingenjörerna finns massor av arkitektur och en vilja att bygga bättre samhällen.

Medan byggbranschen pressas av kostnader, materialbrist och klimatkrav väljer Hanssons Hus AB en annan väg: att tänka nytt, bygga effektivt och förvalta långsiktigt. Vd Rikard Hansson ser framtiden i innovation, digitalisering och en affärsmodell som bygger på långsiktighet.