
Under oktober gick 968 aktiebolag i konkurs, att jämföra med 828 samma månad förra året och 829 året dessförinnan.
Enligt statistik från Creditsafe ökade antalet konkurser i byggbranschen med 24 procent under oktober. Det motsvarar en av de största branschvisa uppgångarna under månaden, tillsammans med konsultbyråer (+65 %) och åkerier (+44 %).
– Oktober markerar en tydlig vändning efter en lugnare sommar. Särskilt oroväckande är att ökningen sker från redan historiskt höga nivåer, säger Henrik Jacobsson, vd på Creditsafe.

Under oktober gick 968 aktiebolag i konkurs, att jämföra med 828 samma månad förra året och 829 året dessförinnan.
Merparten av konkurserna i bygg handlar om mindre bolag, ofta utan anställda och med låg eller obefintlig omsättning. Dessa svarar för en oproportionerligt stor del av konkursuppgången.
Större byggbolag påverkades dock också. Ett av månadens mest omsättningsstarka konkurser var LH Ventteknik AB, ett ventilationsföretag i byggsektorns periferi, med en omsättning över 100 miljoner kronor.
Totalt berördes 2 040 personer av oktoberkonkurserna, vilket trots ökningen är 21 procent färre än samma månad förra året. Det pekar på att många av de drabbade företagen är enmansbolag eller vilande verksamheter.
Andelen konkursade bolag med beviljat skatteanstånd ligger kvar på en hög nivå. Hela 50 procent av de bolag som omsatte över tio miljoner kronor hade aktiva anstånd, vilket enligt Creditsafe utgör en fortsatt riskfaktor i ekonomin.

Marknadsföring av och för en arkitektbyrå kan variera stort. Vi har pratat med ett antal aktörer om deras syn på marknadsföring – inklusive vart den är på väg med nya digitala kanaler. Vi började hos Tengbom.

Vad förknippas Trafikverket med? Kanske inte i första hand arkitektur. Men bakom miljarderna, politiken och ingenjörerna finns massor av arkitektur och en vilja att bygga bättre samhällen.

Medan byggbranschen pressas av kostnader, materialbrist och klimatkrav väljer Hanssons Hus AB en annan väg: att tänka nytt, bygga effektivt och förvalta långsiktigt. Vd Rikard Hansson ser framtiden i innovation, digitalisering och en affärsmodell som bygger på långsiktighet.