
-Det här är en nödvändig förändring för att möta framtidens krav och förbättra transparensen i branschen, säger Erik Slottner, civilminister, till Sveriges Allmännytta.
Även från näringslivet välkomnas initiativet.
-En enhetlig digital struktur är avgörande för att effektivisera byggprocessen och möta framtidens hållbarhetskrav, säger Anders Lenhoff, förbundsdirektör på Innovationsföretagen, till Innovationsföretagen.
Fastighetsägarna ser också stora vinster i standardiseringen.
-Med tydligare dataformat kan vi förenkla informationsflöden, minska dubbelarbete och höja kvaliteten i hela värdekedjan, säger Rikard Silverfur, chef för utveckling och hållbarhet på Fastighetsägarna, till Fastighetstidningen.
– Effektiv informationsdelning om byggmaterial är en prioriterad fråga för oss. Digitalisering ger oss möjlighet att förbättra spårbarhet och förenkla samarbetet i hela byggprocessen, säger Karin Wadén, projektledare för digitalisering och arbetsmiljö på Svensk Betong.
Överenskommelsen ses som ett stort steg mot en mer digitaliserad och hållbar samhällsbyggnadssektor.

Marknadsföring av och för en arkitektbyrå kan variera stort. Vi har pratat med ett antal aktörer om deras syn på marknadsföring – inklusive vart den är på väg med nya digitala kanaler. Vi började hos Tengbom.

Vad förknippas Trafikverket med? Kanske inte i första hand arkitektur. Men bakom miljarderna, politiken och ingenjörerna finns massor av arkitektur och en vilja att bygga bättre samhällen.

Medan byggbranschen pressas av kostnader, materialbrist och klimatkrav väljer Hanssons Hus AB en annan väg: att tänka nytt, bygga effektivt och förvalta långsiktigt. Vd Rikard Hansson ser framtiden i innovation, digitalisering och en affärsmodell som bygger på långsiktighet.