Planet, som hade problem med landningsställen, tvingades genomföra en nödlandning. Piloten lyckades landa på buken, men planet kunde inte stanna inom banans gränser och kolliderade med en betongmur placerad cirka 200 meter från landningsbanans slut. Kollisionen resulterade i en kraftig explosion och en efterföljande brand. Enligt lokala rapporter överlevde endast två av de 181 ombordvarande.
Enligt David Learmount, en framstående flygsäkerhetsexpert, var placeringen av barriären ”nästan kriminell”. Han menade att en hinderfri zon enligt internationella standarder hade kunnat ge planet en chans att stanna utan ytterligare skador. ”Passagerarna hade sannolikt haft större chans att överleva om muren inte funnits där”, sa Learmount i en intervju med brittisk press.
Flygplatsens betongbarriär har mött omfattande kritik, inte minst för att den strider mot rekommendationer från ICAO, Internationella civila luftfartsorganisationen. Organisationen betonar vikten av hinderfria zoner i slutet av landningsbanor för att minimera riskerna vid nödsituationer.
Det är lätt att tappa modet. Konkurser förlamar och förfärar. Det är nu vi måste hitta verktygen för att orka ställa om. Vi behöver börja med oss själva.
Boendeappar har blivit ett självklart sätt för många fastighetsägare att kommunicera med de boende och vägleda till hållbara alternativ, energibesparing och cirkulära lösningar. Nu lanseras en ny tjänst för att rapportera om polishändelser i området.
Åsa "Betongbruden" Karlström är tillbaka efterledighet och börjar bloggen med en mjukstart, skottar fram betongbilen.