
Planet, som hade problem med landningsställen, tvingades genomföra en nödlandning. Piloten lyckades landa på buken, men planet kunde inte stanna inom banans gränser och kolliderade med en betongmur placerad cirka 200 meter från landningsbanans slut. Kollisionen resulterade i en kraftig explosion och en efterföljande brand. Enligt lokala rapporter överlevde endast två av de 181 ombordvarande.
Enligt David Learmount, en framstående flygsäkerhetsexpert, var placeringen av barriären ”nästan kriminell”. Han menade att en hinderfri zon enligt internationella standarder hade kunnat ge planet en chans att stanna utan ytterligare skador. ”Passagerarna hade sannolikt haft större chans att överleva om muren inte funnits där”, sa Learmount i en intervju med brittisk press.
Flygplatsens betongbarriär har mött omfattande kritik, inte minst för att den strider mot rekommendationer från ICAO, Internationella civila luftfartsorganisationen. Organisationen betonar vikten av hinderfria zoner i slutet av landningsbanor för att minimera riskerna vid nödsituationer.

Marknadsföring av och för en arkitektbyrå kan variera stort. Vi har pratat med ett antal aktörer om deras syn på marknadsföring – inklusive vart den är på väg med nya digitala kanaler. Vi började hos Tengbom.

Vad förknippas Trafikverket med? Kanske inte i första hand arkitektur. Men bakom miljarderna, politiken och ingenjörerna finns massor av arkitektur och en vilja att bygga bättre samhällen.

Medan byggbranschen pressas av kostnader, materialbrist och klimatkrav väljer Hanssons Hus AB en annan väg: att tänka nytt, bygga effektivt och förvalta långsiktigt. Vd Rikard Hansson ser framtiden i innovation, digitalisering och en affärsmodell som bygger på långsiktighet.