Planet, som hade problem med landningsställen, tvingades genomföra en nödlandning. Piloten lyckades landa på buken, men planet kunde inte stanna inom banans gränser och kolliderade med en betongmur placerad cirka 200 meter från landningsbanans slut. Kollisionen resulterade i en kraftig explosion och en efterföljande brand. Enligt lokala rapporter överlevde endast två av de 181 ombordvarande.
Enligt David Learmount, en framstående flygsäkerhetsexpert, var placeringen av barriären ”nästan kriminell”. Han menade att en hinderfri zon enligt internationella standarder hade kunnat ge planet en chans att stanna utan ytterligare skador. ”Passagerarna hade sannolikt haft större chans att överleva om muren inte funnits där”, sa Learmount i en intervju med brittisk press.
Flygplatsens betongbarriär har mött omfattande kritik, inte minst för att den strider mot rekommendationer från ICAO, Internationella civila luftfartsorganisationen. Organisationen betonar vikten av hinderfria zoner i slutet av landningsbanor för att minimera riskerna vid nödsituationer.
Master Builders Solutions utökar sitt produktsortiment för betong- och tunnelindustrin till att även omfatta stålfibrer. Samtidigt anställs Per-Anders Johansson, tidigare Bekaert.
Den 1 juli tillträder Ryan Chandley som ny vd för Thomas Concrete Groups dotterbolag i USA. Totalt har företaget 85 betongfabriker i landet och dotterbolaget står för cirka 65 procent av koncernens totala omsättning.
Genom återbruk, klimatsmarta material och digital innovation har Grev Tureplan förvandlats till en förebild i hållbart byggande – och belönats med titeln Årets Bygge 2025.