
Första leveransen av cementprodukten evoZero är planerad till oktober, vilket markerar en betydande milstolpe i Benders åtagande om minskad klimatpåverkan från betongprodukter.
Benders var första företag i Sverige att beställa cementprodukten evoZero under 2024.
– Vi tror att evoZero-produkter kommer att tilltala våra kunder som har högt ställda hållbarhetsmål och en vilja att erbjuda det bästa för sina kunder i varje enskilt projekt. Att använda evoZero i betongprodukter är ett otroligt effektivt sätt att minimera ett projekts CO2-utsläpp, säger Stefan Kvist, Marknadschef för Benders Sverige.
Användningen av evoZero-cement kommer inledningsvis påbörjas i Benders produktionsanläggningar i Edsvära, Uddevalla, Bålsta och Strängnäs.
EvoZero är en cementprodukt med nettonollutsläpp som lanseras 2025 av Heidelberg Materials. Den produceras dels vid företagets anläggning i Brevik, Norge – under namnet Carbon Captured Brevik – dels vid andra europeiska fabriker, där klimatpåverkan balanseras genom ett massbalanssystem enligt book-and-claim-principen (Carbon Captured). CCS-tekniken i Brevik fångar årligen cirka 400 000 ton koldioxid, vilket motsvarar omkring hälften av fabrikens totala utsläpp.

Marknadsföring av och för en arkitektbyrå kan variera stort. Vi har pratat med ett antal aktörer om deras syn på marknadsföring – inklusive vart den är på väg med nya digitala kanaler. Vi började hos Tengbom.

Vad förknippas Trafikverket med? Kanske inte i första hand arkitektur. Men bakom miljarderna, politiken och ingenjörerna finns massor av arkitektur och en vilja att bygga bättre samhällen.

Medan byggbranschen pressas av kostnader, materialbrist och klimatkrav väljer Hanssons Hus AB en annan väg: att tänka nytt, bygga effektivt och förvalta långsiktigt. Vd Rikard Hansson ser framtiden i innovation, digitalisering och en affärsmodell som bygger på långsiktighet.