MEST LÄSTA I MÅNADEN

FLER ARTIKLAR arrow
Region Stockholm återbrukar material vid rivning av Brommadepån för att minska avfall och främja hållbar stadsutveckling

Återbruk i fokus när depå rivs

Roger Andersson

Roger Andersson

Roger Andersson har varit chefredaktör för Tidskriften Betong mellan 2004-2021. Han har även varit sportjournalist, informationschef, utbildad till undersköterska och lastat väskor på Arlanda. Drömmer om att göra ett samhällsbyggnadsevent i Globen.

Region Stockholm genomför en omfattande rivning av Brommadepån, belägen mellan Alvik och Stora mossen, med fokus på återbruk av material. Det 30 000 kvadratmeter stora området har tidigare tjänat som depå för spårvagnar, tunnelbanetåg och bussar. Nu planeras en ny, mindre vagnhall för Nockebybanan, medan resterande mark överlåts till Stockholms stad för framtida stadsutveckling.

I rivningsarbetet prioriteras återanvändning av material för att minska avfall och behovet av nyinköp. Exempelvis kommer SL-skyltar från verkstadshallen att renoveras och återanvändas i den nya depån samt i Högdalens tunnelbanedepå.

Övriga komponenter som trappor, trappräcken, industridammsugare, innerdörrar, ståldörrar, vikportar, fönsterbänkar i marmor och verkstadshyllor har inventerats och erbjuds via Centrum för cirkulärt byggandes marknadsplats, CCBuild, för vidare användning inom byggsektorn.

Byggmaterial såsom betong och tegel kommer, efter miljöanalys, att krossas och användas som fyllnadsmassor på platsen. Denna metod minskar både kostnader och utsläpp från transporter.

Rivningen av den stora verkstadsbyggnaden är planerad att påbörjas hösten 2025, med målet att den nya depån ska vara i drift under 2027. Parallellt har Stockholms stad inlett detaljplanearbete för att omvandla området till stadskvarter med bostäder, parker och kontor.

Läs mer