
DUAL-stenen har en bikakeformad struktur som minskar materialanvändningen med nästan en tredjedel jämfört med traditionella betongstenar. Den innehåller återvunnet material och har en certifierad miljövarudeklaration (EPD) som visar på över 20 % lägre koldioxidutsläpp under produktens livscykel.
Produkten finns i två format – Metric Norman (57 × 90 × 290 mm) och Metric Jumbo (90 × 90 × 290 mm) – samt i tre färger: grå (Zurich), gul (Petra) och röd (Belfast). Varje sten har två användbara ytor: en slät och en räfflad, vilket ger flexibilitet i utformningen. Den lägre vikten och utformningen underlättar hantering och påskyndar monteringen på byggarbetsplatsen.
Samarbetet inleddes 2022 och är ett exempel på tvärsektoriell utveckling där arkitekter, tillverkare och distributörer gemensamt tar fram byggmaterial med lägre klimatpåverkan. DUAL-stenen uppfyller kanadensiska CSA-standarder för betongmurverk och har en tryckhållfasthet på 20 MPa.

Marknadsföring av och för en arkitektbyrå kan variera stort. Vi har pratat med ett antal aktörer om deras syn på marknadsföring – inklusive vart den är på väg med nya digitala kanaler. Vi började hos Tengbom.

Vad förknippas Trafikverket med? Kanske inte i första hand arkitektur. Men bakom miljarderna, politiken och ingenjörerna finns massor av arkitektur och en vilja att bygga bättre samhällen.

Medan byggbranschen pressas av kostnader, materialbrist och klimatkrav väljer Hanssons Hus AB en annan väg: att tänka nytt, bygga effektivt och förvalta långsiktigt. Vd Rikard Hansson ser framtiden i innovation, digitalisering och en affärsmodell som bygger på långsiktighet.