
Detta är tredje året som skolan bidrar med priset, och andra året i helt egen regi. I år valde man att arbeta med betong, ett material som vanligtvis används för större konstruktioner. För att skapa en mer estetisk kontrast kombinerades betongen med en bas av ek.
– Det är ett perfekt tillfälle för problembaserat lärande att få ett sånt här uppdrag. Eleven får själv fundera hur de ska lösa det och prova olika tillverkningsmetoder, säger läraren Peter Storm på linkoping.se.
Heimir Pettersson, som går andra året med inriktning husbygge, valdes för uppdraget på grund av sitt engagemang och sitt fokus på betongarbete. Han utvecklade en metod för att forma betongen till en diamant genom att borra hål i träbitar, binda ihop dem med najtråd och täta med smältlim. Både diamant och bas oljades i tre omgångar för att uppnå önskat resultat.
Diamanten kommer att ges till ett företag eller en företagsledare i Linköping som bland annat har visat förmåga till långsiktigt tillväxt och utveckling, bidrar till en bredare samhällsnytta och som stärker Linköping som platsen där du möter framtiden. Och vem det blir, det avslöjas på kommunens Näringslivsdag, 5 juni.

Marknadsföring av och för en arkitektbyrå kan variera stort. Vi har pratat med ett antal aktörer om deras syn på marknadsföring – inklusive vart den är på väg med nya digitala kanaler. Vi började hos Tengbom.

Vad förknippas Trafikverket med? Kanske inte i första hand arkitektur. Men bakom miljarderna, politiken och ingenjörerna finns massor av arkitektur och en vilja att bygga bättre samhällen.

Medan byggbranschen pressas av kostnader, materialbrist och klimatkrav väljer Hanssons Hus AB en annan väg: att tänka nytt, bygga effektivt och förvalta långsiktigt. Vd Rikard Hansson ser framtiden i innovation, digitalisering och en affärsmodell som bygger på långsiktighet.