
Under september 2025 hävde Trafikverket kontraktet med konsortiet West Link Contractors (WLC) – där NCC ingår – för etappen vid Korsvägen på Västlänken i Göteborg.
Myndigheten uppger att granskningarna över flera år visat på ”kostnadsökningar på nästan 400 %” och att förtroendet för entreprenören är förbrukat. NCC via WLC bestrider hävningen och menar att den saknar rättslig grund, att kostnads- och förseningarna till stor del beror på förhållanden som Trafikverket ansvarar för – och att myndigheten missförstått samverkansmodellen.
Dessutom rapporteras att NCC i kölvattnet av konflikten tvingats varsla omkring 70 personer inom affärsområdet Infrastructure.
Ägarkommunerna till Gryaab AB är Ale kommun, Göteborgs stad, Härryda kommun, Kungälvs kommun, Lerums kommun, Mölndals stad och Partille kommun. Sedan 2019 har även Bollebygds kommun tillkommit som delägare.
Projektet Nya Rya drivs av Gryaab för att bygga ut och anpassa avloppsreningsverket Rya i Göteborg, så att det både kan ta emot fler anslutningar från ägarkommunerna och uppfylla skärpta miljökrav i framtiden. Byggfasen beräknas pågå till 2036. NCC har hittills varit involverat i projektplanering och förberedande arbeten inom ramen för en samverkansentreprenad.
Gryaab skriver nu att entreprenadsformen inte blivit som förväntat, och att ledningen efter en utvärdering bedömer att projektet bättre kan drivas vidare med annan styrning. Genom att dela upp arbetet i flera delar vill man minska den totala kostnaden för ägarkommunerna. Beslutet tas i ett tidigt skede då det mesta ännu handlar om projektering och planering, och innan de större byggarbetena har påbörjats.
För NCC innebär det två tydliga bakslag – dels att man förlorar en kommunal beställares förtroende i ett stort infrastrukturprojekt, dels att den största beställaren för ett större VA -projekt väljer om strategi.
-Beskedet från Gryaab är tråkigt och det förvånar oss. Gryaab upphandlade sitt projekt i samverkan, men företagets nya ledning har nu bestämt sig för en annan modell och NCC förhåller sig naturligtvis till detta. NCC:s erfarenhet är att komplexa projekt – som nya Rya – genomförs bäst i samverkan, men nu för vi en dialog med Gryaab och kommer att träffa dem inom kort för att diskutera nästa steg, säger Fredrik Sköld på NCC:s presstjänst till Betongvärlden.

Marknadsföring av och för en arkitektbyrå kan variera stort. Vi har pratat med ett antal aktörer om deras syn på marknadsföring – inklusive vart den är på väg med nya digitala kanaler. Vi började hos Tengbom.

Vad förknippas Trafikverket med? Kanske inte i första hand arkitektur. Men bakom miljarderna, politiken och ingenjörerna finns massor av arkitektur och en vilja att bygga bättre samhällen.

Medan byggbranschen pressas av kostnader, materialbrist och klimatkrav väljer Hanssons Hus AB en annan väg: att tänka nytt, bygga effektivt och förvalta långsiktigt. Vd Rikard Hansson ser framtiden i innovation, digitalisering och en affärsmodell som bygger på långsiktighet.