MEST LÄSTA I MÅNADEN

FLER ARTIKLAR arrow
NCC tappar ett av två större uppdrag på kort tid – avtalet med Gryaab sägs upp samtidigt som Trafikverket häver Västlänken kontraktet.

Ännu ett bakslag för NCC – Gryab säger upp samarbete

Roger Andersson

Roger Andersson

Roger Andersson har varit chefredaktör för Tidskriften Betong mellan 2004-2021. Han har även varit sportjournalist, informationschef, utbildad till undersköterska och lastat väskor på Arlanda. Drömmer om att göra ett samhällsbyggnadsevent i Globen.

Gryaab AB meddelar att man avbryter sin samverkansentreprenad med NCC i projektet Nya Rya – ett omfattande uppdrag att uppgradera reningsverket för framtida utsläppskrav. Beslutet motiveras med att entreprenadsformen inte ”blivit som förväntat” och att en uppdelning av arbetet i flera kontraktsdelar förväntas ge lägre totalkostnad.

Under september 2025 hävde Trafikverket kontraktet med konsortiet West Link Contractors (WLC) – där NCC ingår – för etappen vid Korsvägen på Västlänken i Göteborg.

Myndigheten uppger att granskningarna över flera år visat på ”kostnadsökningar på nästan 400 %” och att förtroendet för entreprenören är förbrukat. NCC via WLC bestrider hävningen och menar att den saknar rättslig grund, att kostnads- och förseningarna till stor del beror på förhållanden som Trafikverket ansvarar för – och att myndigheten missförstått samverkansmodellen.

Dessutom rapporteras att NCC i kölvattnet av konflikten tvingats varsla omkring 70 personer inom affärsområdet Infrastructure.

Ägarkommunerna till Gryaab AB är Ale kommun, Göteborgs stad, Härryda kommun, Kungälvs kommun, Lerums kommun, Mölndals stad och Partille kommun. Sedan 2019 har även Bollebygds kommun tillkommit som delägare.

Projektet Nya Rya drivs av Gryaab för att bygga ut och anpassa avloppsreningsverket Rya i Göteborg, så att det både kan ta emot fler anslutningar från ägarkommunerna och uppfylla skärpta miljökrav i framtiden. Byggfasen beräknas pågå till 2036. NCC har hittills varit involverat i projektplanering och förberedande arbeten inom ramen för en samverkansentreprenad.

Gryaab skriver nu att entreprenadsformen inte blivit som förväntat, och att ledningen efter en utvärdering bedömer att projektet bättre kan drivas vidare med annan styrning. Genom att dela upp arbetet i flera delar vill man minska den totala kostnaden för ägarkommunerna. Beslutet tas i ett tidigt skede då det mesta ännu handlar om projektering och planering, och innan de större byggarbetena har påbörjats.

För NCC innebär det två tydliga bakslag – dels att man förlorar en kommunal beställares förtroende i ett stort infrastrukturprojekt, dels att den största beställaren för ett större VA -projekt väljer om strategi.

-Beskedet från Gryaab är tråkigt och det förvånar oss. Gryaab upphandlade sitt projekt i samverkan, men företagets nya ledning har nu bestämt sig för en annan modell och NCC förhåller sig naturligtvis till detta. NCC:s erfarenhet är att komplexa projekt – som nya Rya – genomförs bäst i samverkan, men nu för vi en dialog med Gryaab och kommer att träffa dem inom kort för att diskutera nästa steg, säger Fredrik Sköld på NCC:s presstjänst till Betongvärlden.

Läs mer