
Alliansen, kallad SCoBA, Sustainable Concrete Buyers Alliance, ska agera gemensam marknadsaktör och köpa certifikat kopplade till utsläppsminskningar vid cement- och betongproduktion.
Modellen bygger på ett så kallat “book-and-claim”-system: producenter som tillverkar betong med lägre klimatavtryck säljer inte nödvändigtvis produkten till köparen – utan istället ett certifikat som motsvarar den klimatnytta som uppstått vid produktionen. Köparen får därmed “tillgodogöra sig” utsläppsminskningen, även om själva betongen används någon annanstans.
Syftet är att skapa betalningsvilja för utsläppsminskningar, och därmed förbättra affärsmodellen för producenter som investerar i teknikskiften – till exempel minskad klinkerhalt, alternativa bränslen eller CCS.
Alliansen planerar att genomföra en global RFI (Request for Information) till leverantörer, med deadline i oktober.
Enligt initiativtagarna kan modellen fungera på liknande sätt som ursprungsgarantier för el, eller SAF-certifikat inom flygbranschen. Men till skillnad från el, där ursprunget kan spåras via elnätet, innebär modellen att fysiskt material och klimatnytta separeras helt.
Det väcker dock frågor om verifierbarhet, påverkan på lokala marknader och om det kommer accepteras i lagstiftning och upphandling. I dag är de flesta byggnormer och miljökrav kopplade till fysiskt material, inte till attribut.
De första medlemsföretagen:
Alliansen är öppen för fler medlemmar. Enligt RMI pågår dialoger med ytterligare byggbolag, utvecklare och offentliga beställare.

Marknadsföring av och för en arkitektbyrå kan variera stort. Vi har pratat med ett antal aktörer om deras syn på marknadsföring – inklusive vart den är på väg med nya digitala kanaler. Vi började hos Tengbom.

Vad förknippas Trafikverket med? Kanske inte i första hand arkitektur. Men bakom miljarderna, politiken och ingenjörerna finns massor av arkitektur och en vilja att bygga bättre samhällen.

Medan byggbranschen pressas av kostnader, materialbrist och klimatkrav väljer Hanssons Hus AB en annan väg: att tänka nytt, bygga effektivt och förvalta långsiktigt. Vd Rikard Hansson ser framtiden i innovation, digitalisering och en affärsmodell som bygger på långsiktighet.