
David Salekärr Serneke vann pris på Betonggalan
Tog hem pris för sin insats i projektet Karlatornet.

David Salekärr, biträdande platschef på Serneke har varit en viktig kugge i teamet som ansvarat för de komplexa gjutningarna i Nordens högsta hus, Karlatornet, i Göteborg. På Betonggalan i torsdags blev han utnämnd till Årets Betongentreprenör och fick inte bara den berömda statyetten Roger (i betong förstås), utan också diplom och en flaska champagne.
Grattis! Hur känns det?
– Det känns väldigt roligt att ha fått representera ett så fantastiskt projekt som Karlatornet, som är värt varenda pris det kan få. Det har varit det roligaste som jag har fått jobba med, och det är också roligt att få vara här tillsammans med några av mina kollegor.
Du sa i ditt tacktal att du inte trodde på vinst eftersom du tyckte att din konkurrent Johan Nyström från projektet E02 Centralen Västlänken gjorde en så bra presentation.
– Ja, det är ett enormt projekt som han håller på med. Vi har också lite olika roller, han är projektchef medan jag är mer teknisk specialist.
Vad var det som gjorde att du vann, tror du?
– Det är väl Karlatornet. Allt på Karlatornet är väldigt speciellt och vi har verkligen fått gräva ner oss i att försöka hitta de bästa lösningarna för att överhuvudtaget kunna bygga tornet. Det var nog det som lyste igenom.

Marknadsföring av och för en arkitektbyrå kan variera stort. Vi har pratat med ett antal aktörer om deras syn på marknadsföring – inklusive vart den är på väg med nya digitala kanaler. Vi började hos Tengbom.

Vad förknippas Trafikverket med? Kanske inte i första hand arkitektur. Men bakom miljarderna, politiken och ingenjörerna finns massor av arkitektur och en vilja att bygga bättre samhällen.

Medan byggbranschen pressas av kostnader, materialbrist och klimatkrav väljer Hanssons Hus AB en annan väg: att tänka nytt, bygga effektivt och förvalta långsiktigt. Vd Rikard Hansson ser framtiden i innovation, digitalisering och en affärsmodell som bygger på långsiktighet.