
Direkt från Almedalen.
I Vallentuna kommer Sveafastigheter att bygga två identiska hus, ett med betongstomme och ett med trästomme. Syftet är att göra en livscykelanalys som är så rätt vis som möjligt.
-Det har gjorts mycket klimatberäkningar, vissa bättre, andra sämre. Den bästa gjordes av IVL 2018 där fem olika leverantörer kom med lösningar och man räknade på koldioxidavtrycket under byggskedet, säger Fredrik Dahlgren, LCA-specialist och seniorrådgivare, Plant.
Trä vann, men inte med så mycket, enligt Fredrik.
-Nu tar vi ett större grepp och tittar på biologisk mångfald, pengar, fuktsäkerhet, säger Fredrik Dahlgren.
-Vi kommer även titta på arbetsmiljö under byggtiden och hur hyresgästerna mår, säger Görel Hällqvist, affärsområdeschef projekt, Sveafastigheter.
Det kommer en fråga från publiken om det kommer vara något synligt trä i huset med trästomme.
-Nej, då måste vi sprinkla och det kommer vi inte göra, svarar Patrik Schön, byggchef, Sveafastigheter.
Patrik berättar att trähuset blir 80 centimeter högre på fem våningar, kostnaden 2 000-3 000 kronor dyrare per kvadratmeter BOA och att de kommer förlora 8-9 kvadratmeter BOA per plan.
En fråga kommer även om man tagit hänsyn till intermittenta brandlaster. Det har man inte, svarar Patrik Schön.
-Men jag gissar att såna sannolikheter, som brandlaster, behöver komma med i beräkningar, svarar han vidare.
Forskare inom trä, betong och biologisk mångfald har engagerats och ekonomiskt stöd kommer sökas. Bygglov blir klart i höst, byggstart till våren 2023 och om två år står husen klara.

Marknadsföring av och för en arkitektbyrå kan variera stort. Vi har pratat med ett antal aktörer om deras syn på marknadsföring – inklusive vart den är på väg med nya digitala kanaler. Vi började hos Tengbom.

Vad förknippas Trafikverket med? Kanske inte i första hand arkitektur. Men bakom miljarderna, politiken och ingenjörerna finns massor av arkitektur och en vilja att bygga bättre samhällen.

Medan byggbranschen pressas av kostnader, materialbrist och klimatkrav väljer Hanssons Hus AB en annan väg: att tänka nytt, bygga effektivt och förvalta långsiktigt. Vd Rikard Hansson ser framtiden i innovation, digitalisering och en affärsmodell som bygger på långsiktighet.