Som Byggherrarnas näringspolitiska expert Danielle Zachrisson säger så vill de allra flesta byggherrar bygga bra. Men det är ju inte i första hand för de som reglerna finns, utan för de som inte är “de allra flesta”! De mer kortsiktiga aktörerna helt enkelt.
Boverkets generaldirektör försvarar det hela med att “det kan aldrig bli sämre än vad arkitekterna ritar”, vilket visar på en oroväckande stor okunskap om hur branschen funkar. Det behöver ju inte ens vara en arkitekt inblandad i projektet. Och dessutom kan vem som helst kalla sig arkitekt.
För att det aldrig ska bli sämre än vad arkitekterna ritar fram behöver ju också arkitektyrket bli skyddat, något vi konsekvent för fram till regeringen. Det är ett steg i rätt riktning i de nya reglerna att det ska vara fackmannamässigt utfört, men samtidigt ser vi hur nya KY-utbildingar dyker upp (alltså en kortare utbildning man kan gå om man har en gymnasieutbildning) där du till exempel kan utbilda dig till “träarkitekturprojektör”.
Reglerna finns till för att i slutändan skydda konsumenten. Att till exempel ta bort krav på fönster i varje rum, halvera dagsljuskravet och låta det vara en öppen tolkning kring takhöjden duger inte.
Marknadsföring av och för en arkitektbyrå kan variera stort. Vi har pratat med ett antal aktörer om deras syn på marknadsföring – inklusive vart den är på väg med nya digitala kanaler. Vi började hos Tengbom.
Vad förknippas Trafikverket med? Kanske inte i första hand arkitektur. Men bakom miljarderna, politiken och ingenjörerna finns massor av arkitektur och en vilja att bygga bättre samhällen.
Medan byggbranschen pressas av kostnader, materialbrist och klimatkrav väljer Hanssons Hus AB en annan väg: att tänka nytt, bygga effektivt och förvalta långsiktigt. Vd Rikard Hansson ser framtiden i innovation, digitalisering och en affärsmodell som bygger på långsiktighet.