
En undersökning från Swisspearl där 200 arkitekter har blivit intervjuade i Sverige, Norge, Finland och Danmark visar att de flesta arkitekter anser att det är projektutvecklaren som har störst möjlighet att påverka det slutliga materialvalet. Därefter kommer arkitekten, men det är stora skillnader i svaren mellan länderna. Endast 19 procent av de svenska arkitekterna anser att de själva har störst möjlighet det slutgiltiga valet av material, jämfört med 38 procent av de danska arkitekterna, 33 procent av de finska och 29 procent av de norska.
Över hälften, 54 procent, av samtliga arkitekter i undersökningen menar att det är väldigt viktigt med ”design för demontering” för valet av byggmaterial dvs. att demontering kan ske direkt på plats under framtida rivning och sedan återanvändas. 66 procent av de svenska arkitekterna menar att detta är mycket viktigt.
På frågan om i vilken utsträckning solpaneler på fasad eller tak kan bidra till en giltig hållbarhetsprofil instämmer över hälften, 51 procent, av de svenska arkitekterna i mycket hög eller hög grad. Det är i linje med svaren från finska arkitekter, men motsvarande svar bland danska arkitekter är endast 39 procent och bland norska hela 73 procent.
43 procent av samtliga arkitekter instämmer i mycket hög eller hög grad i påståendet att brandsäkerhetscertifierade lösningar är viktigare än hållbarhetscertifieringar. 40 procent tycker att båda aspekterna är lika viktiga. Mer än hälften av de norska arkitekterna, 57 procent, instämmer i mycket hög eller hög grad att brandsäkerhetscertifierade lösningar är viktigare. Därefter kommer de svenska arkitekterna där motsvarande siffra är 49 procent.
Sex av tio, 62 procent, av samtliga arkitekter i undersökningen tror att AI i mycket hög eller hög grad kommer att påverka deras arbete i framtiden. Men endast ca 20 procent tror att AI hotar arkitekternas individella prägel.

Marknadsföring av och för en arkitektbyrå kan variera stort. Vi har pratat med ett antal aktörer om deras syn på marknadsföring – inklusive vart den är på väg med nya digitala kanaler. Vi började hos Tengbom.

Vad förknippas Trafikverket med? Kanske inte i första hand arkitektur. Men bakom miljarderna, politiken och ingenjörerna finns massor av arkitektur och en vilja att bygga bättre samhällen.

Medan byggbranschen pressas av kostnader, materialbrist och klimatkrav väljer Hanssons Hus AB en annan väg: att tänka nytt, bygga effektivt och förvalta långsiktigt. Vd Rikard Hansson ser framtiden i innovation, digitalisering och en affärsmodell som bygger på långsiktighet.