
När Sofia Malmsten och Erik Forsberg arbetade på en av de större fastighetsutvecklarna anade de att projekten borde kunna göras mycket mer effektivt. De jobbade med datadriven, parametrisk design i systemen Grasshopper och Rhino, och de upplevde att tröskeln för att introducera arbetssätt och teknik till nya användare var hög.
Den insikten födde idéen till Parametric, idag en startup med globala ambitioner. Produkten som Parametric erbjuder heter Hektar och vänder sig till aktörer i tidiga skeden kring stadsplanering. Ett tydligt exempel är bostadsutvecklingsprojekt och projektering i tidiga skeden. Hektar genererar automatiska volymstudier på några sekunder.
– Det fanns stor potential att förenkla processen och gränssnittet för att jobba med automatiserade processer kring urbana miljöer och större fastighetsutvecklingsprojekt, säger Simon Brobäck, chef för produktutveckling på Parametric.

Inledningsvis vände sig Parametric till fastighetsutvecklare, men insåg ganska tidigt att arkitekterna var en mycket viktig målgrupp under planeringsarbetet.
– Den kunskap som arkitekterna besitter behövs ofta för att tolka och förstå det resultat man får från ett system, såsom vårt. Därför tror vi inte att arkitekterna kommer att ersättas, snarare få hjälp med sitt arbete. Många byggherrar vill även ha någon att falla tillbaka på, och då spelar arkitekten eller arkitektkontoret en viktig roll.
Digitaliseringen stöper om hela byggbranschen, och inte minst arkitekternas vardag. Och i många avseenden utvecklas arbetet, blir snabbare och effektivare. Men det utmanar samtidigt den affärsmodell som de allra flesta arkitekter jobbar med: konsultuppdraget, där betalning sker per timme. Därmed står även affären under tryck och behöver utmanas – detta i en bransch som många beskriver som konservativ.
Simon Brobäck på Parametric tror att introduktionen av nya tjänster, såsom AI, kommer att ta lite längre tid i en bransch utvecklas långsamt.
– Det beror ju också på att vi har några stora, dominerande byggherrar i Sverige, som har ett starkt grepp över hela byggprocessen.
Därtill är byggsektorn även ganska nationellt reglerad, något som dock inte kommer att bli implementerat i Parametrics system inledningsvis.
– Vårt system arbetar på en ganska hög nivå, och ger utrymme för användaren att själv väga in olika perspektiv och även regelverk. Vi har utgått från ett svenskt regelverk och med det som grund börjat att implementera några av de viktigaste parametrarna. Samtidigt har vi gjort det tydligt vilka parametrar vi följer och vilka inte följer så att användaren lätt kan tolka systemet, säger Simon Brobäck.
Parametric växer i en tid då alla pratar om AI, och visst finns det en utveckling inom AI-området som Parametric drar nytta av.
– Men AI brukar tolkas mer som statistiska modeller som gör förutsägelser eller som gissar, med ganska stor kreativitet och viss grad av felaktigheter. Våra system baseras på algoritmer som ger förutsägbara svar. Svaren är helt enkelt kvalitetssäkrade. Men baserat på dessa resultat skulle ett AI-verktyg kunna användas för att hjälpa till med beslutsfattandet.
– AI brukar oftast likställas med LLMs, stora språkmodeller eller Large Language Models, vilka ibland sägs hallucinera och ge felaktiga uppgifter. Vårt system är baserat på algoritmer och ett mycket stort kvalitetssäkrat bibliotek av lösningar.
Just nu jobbar fem personer på Parametric. Simon Brobäck beskriver företaget som ett teknikprojekt.
– Många av oss som idag jobbar på Parametric har gått på Chamers och läst utbildningen Arkitektur och teknik, där just arkitektperspektivet kombineras med tekniken. Det har varit en bra bas även för vårt företag, säger han.
Med riskkapital i ryggen är företaget än så länge inte lönsamt, men intresset är stort.
– Och konjunkturläget just nu gör att många också försöker tänka om och ändra arbetssätt. Då behövs också nya verktyg, exempelvis vårt, säger Simon Brobäck.

Marknadsföring av och för en arkitektbyrå kan variera stort. Vi har pratat med ett antal aktörer om deras syn på marknadsföring – inklusive vart den är på väg med nya digitala kanaler. Vi började hos Tengbom.

Vad förknippas Trafikverket med? Kanske inte i första hand arkitektur. Men bakom miljarderna, politiken och ingenjörerna finns massor av arkitektur och en vilja att bygga bättre samhällen.

Medan byggbranschen pressas av kostnader, materialbrist och klimatkrav väljer Hanssons Hus AB en annan väg: att tänka nytt, bygga effektivt och förvalta långsiktigt. Vd Rikard Hansson ser framtiden i innovation, digitalisering och en affärsmodell som bygger på långsiktighet.