
När bransch- och arbetsgivarorganisationen Innovationsföretagen summerar boksluten för 2024 visar det upp en bransch som fortsätter att gå framåt. Detta trots en utmanande konjunktur. Detta gäller inte minst den del av branschrapporten som gäller byggsektorn.
– Detta är en rapport som är tydligt märkt av lågkonjunkturen. Byggandet gick ner och det skapade stora utmaningar för branschens medlemmar, säger Richard Österberg, analyschef på Innovationsföretagen.
Han menar att alla verksamheter som haft fokus mot byggsektor har haft det tufft, men det finns skillnader mellan ingenjörersdrivna bolag och arkitektfokuserade. Teknikkonsulterna ökade sin omsättning med fem procent. Arkitektkontorens omsättning minskade samtidigt med tre procent.
– Teknikkonsulterna har överlag haft lättare att hantera nedgången eftersom de haft fler ben att stå på, exempelvis infrastruktur, samhällsplanering och annat. Den bredden är inte lika tydlig hos arkitektföretagen.
“En rapport som är tydligt märkt av lågkonjunkturen”
Trots utmaningarna och att många företag har tvingats till neddragningar ser Richard Österberg rapporten som en bekräftelse på en i grunden stark bransch.
– Sektorn har ändå klarar sig relativt bra. Det är lite av ett styrkebesked. Omsättningen har ökat blygsamt, men det är ändå en ökning. Företagen har varit långsiktiga och fortsätt byggt kapacitet, trots motvinden.
Antalet företag i sektorn har ökat. 13 782 företag är registrerade inom sektorn, en ökning med 747 företag jämfört med mätningen året innan. Men den absoluta majoriteten av företagen inom sektorn är mycket små, med 0-2 anställda. Richard Österberg ser framför allt att det är just dessa mikroföretag som växer.
– Det är relativt enkelt att dra igång ett nytt konsultbolag. När de stora gör anpassningar av sina personalkostnader kan det leda till att duktiga ingenjörer blir egenföretagare.
Även arkitektkontoren har dragit ner på personalkostnaderna, men Richard Österbergs uppfattning är att många ändå varit måna om att behålla kompetens när marknaden vänder upp igen.
– Det märker vi när vi frågar företagen om deras framtidsbedömningar. Många tror på bättre orderingång nästa år, men att detta inte kommer att innebära några större ökningar av antalet medarbetare.

Marknadsföring av och för en arkitektbyrå kan variera stort. Vi har pratat med ett antal aktörer om deras syn på marknadsföring – inklusive vart den är på väg med nya digitala kanaler. Vi började hos Tengbom.

Vad förknippas Trafikverket med? Kanske inte i första hand arkitektur. Men bakom miljarderna, politiken och ingenjörerna finns massor av arkitektur och en vilja att bygga bättre samhällen.

Medan byggbranschen pressas av kostnader, materialbrist och klimatkrav väljer Hanssons Hus AB en annan väg: att tänka nytt, bygga effektivt och förvalta långsiktigt. Vd Rikard Hansson ser framtiden i innovation, digitalisering och en affärsmodell som bygger på långsiktighet.