
Andelen kvinnor i ledande positioner i konsultsektorn fortsätter att vara en bra bit från de 40 procent som brukar ses som jämställt i näringslivet. Bransch- och arbetsgivarorganisationen Innovationsföretagen sammanställer varje år siffror på bland annat andelen män och kvinnor och i den nya rapporten går förvisso några nyckeltal upp, men det är en bit kvar till det som kan anses vara jämställt. I synnerhet gäller det ingenjörsföretagen i sektorn.
– I kärva ekonomiska tider kommer frågor såsom jämställdhet lätt på undantag. Att både värna jämställdhet och jobba med neddragningar av personalen är en utmaning, säger Richard Österberg, analyschef på Innovationsföretagen
Arkitektkontor i Sverige har historiskt haft en högre andel kvinnliga medarbetare och chefer. Í rapporten Insikt, som publicerades i våras av Innovationsföretagen rapporterades att 53 procent av cheferna på svenska arkitektkontor var kvinnor. Av det totala antalet medarbetare var 54 procent kvinnor.
Utmaningen om bristande jämställdhet handlar alltså om den mer ingenjörstunga delen av konsultsektorn. Men arbetet med att förändra detta verkar gå lite på tomgång.
I kärva ekonomiska tider kommer frågor såsom jämställdhet lätt på undantag
Andelen kvinnor i den bredare definitionen av konsultsektorn uppgår till 37 procent för 2024. Andelen kvinnor i chefspositioner var strax under den nivån: 34 procent.
Andelen kvinnliga styrelseledamöter uppgick till 27 procent, vilket var en tydlig ökning jämfört med året innan. Andelen kvinnor i vd-position ligger dock oförändrat på låga 14 procent.

Marknadsföring av och för en arkitektbyrå kan variera stort. Vi har pratat med ett antal aktörer om deras syn på marknadsföring – inklusive vart den är på väg med nya digitala kanaler. Vi började hos Tengbom.

Vad förknippas Trafikverket med? Kanske inte i första hand arkitektur. Men bakom miljarderna, politiken och ingenjörerna finns massor av arkitektur och en vilja att bygga bättre samhällen.

Medan byggbranschen pressas av kostnader, materialbrist och klimatkrav väljer Hanssons Hus AB en annan väg: att tänka nytt, bygga effektivt och förvalta långsiktigt. Vd Rikard Hansson ser framtiden i innovation, digitalisering och en affärsmodell som bygger på långsiktighet.