
Södermalstorg, en del av Slussen, vinner årets Stenpriset. Paula Mackenzie, uppdragsansvarig landskapsarkitekt på White Arkitekter, tycker att platsen har väldigt många kvaliteter som inte tidigare exponerats.
– Södermalmstorg har funnits länge, men präglats mycket av att vara en trafikplats. Nu öppnas den för allmänheten och erbjuder en fantastisk utsikt över staden.
Hon är mycket även nöjd både med dialogen med Stockholms stad och med Skanska.
– Skanska har visat prov på ett fint hantverk, trots att det varit väldigt mycket sten som varit specialhuggen. De som bearbetat stenen har varit fantastiska. Dessutom har vi fått jobba med svensk sten som dessutom är bearbetad i Sverige. Det är extra roligt, säger hon.
– Detta kan bli ett fantastiskt läge en solig kväll, som för tankarna till en granitklippa i Bohuslän.
Utmaningen i att stenen är tung och ganska otymplig har märkts av under byggprocessen.
– Slussens läge i Stockholm har skapat en hel del utmaningar med logistiken, men den har Skanska klarat av bra.
Granitens högre kostnader har kunnat motiveras med lång hållbarhet och den vackra variationen i materialet.
Hon understryker att den hårda stenen kunnat mötas med träd och buskar.
– Det finns en fin balans mellan det hårda och det mjuka, säger Paula Mackenzie.

Marknadsföring av och för en arkitektbyrå kan variera stort. Vi har pratat med ett antal aktörer om deras syn på marknadsföring – inklusive vart den är på väg med nya digitala kanaler. Vi började hos Tengbom.

Vad förknippas Trafikverket med? Kanske inte i första hand arkitektur. Men bakom miljarderna, politiken och ingenjörerna finns massor av arkitektur och en vilja att bygga bättre samhällen.

Medan byggbranschen pressas av kostnader, materialbrist och klimatkrav väljer Hanssons Hus AB en annan väg: att tänka nytt, bygga effektivt och förvalta långsiktigt. Vd Rikard Hansson ser framtiden i innovation, digitalisering och en affärsmodell som bygger på långsiktighet.