
Det här är ett redaktionellt samarbete med Cembrit.

I norra Uddevalla i ett område som kallas Sälghugget pågår en renovering av miljonprogrammet. Bostadsområdet består av 15 hus byggda i början på 1970-talet med 328 lägenheter. Det ägs av Uddevallahem. Renoveringen började i april 2021.
–Husen byggdes för över 50 år sedan, i en tid då man inte var så medveten om hållbarhet och energibesparing. Nu när vi renoverar är detta helt i fokus. Vi tilläggsisolerar och sätter beklädnad av fibercementskivor ovanpå de befintliga betongelementen och byter ut fasaden på de ställen där det tidigare var träpanel. Vi sätter också in nya fönster, säger Björn Ellmarker, projektledare för renoveringen på Uddevallahem.




Före fasadrenoveringen såg alla lamellhusen ut som på många andra platser runt om i landet. Arkitektbyrån Okidoki tog fram ett designkoncept som bygger på två typhus, där det ena har skivor monterat i ett diagonalt mönster och det andra har skivor på klink i ett mindre format. Skivorna monteras på stål med nit. Ett extra brand- och fuktsäkert montage.

– De har gjort en jättefin gestaltning med Cembrit Patina. De fastnade för just den här skivan på grund av den lite råa ytan och bra kulörer i jordnära toner som passar bra in i området. Vi är väldigt nöjda med deras arbete, säger Björn Ellmarker.
Entreprenör för renoveringen är Brixly.


Marknadsföring av och för en arkitektbyrå kan variera stort. Vi har pratat med ett antal aktörer om deras syn på marknadsföring – inklusive vart den är på väg med nya digitala kanaler. Vi började hos Tengbom.

Vad förknippas Trafikverket med? Kanske inte i första hand arkitektur. Men bakom miljarderna, politiken och ingenjörerna finns massor av arkitektur och en vilja att bygga bättre samhällen.

Medan byggbranschen pressas av kostnader, materialbrist och klimatkrav väljer Hanssons Hus AB en annan väg: att tänka nytt, bygga effektivt och förvalta långsiktigt. Vd Rikard Hansson ser framtiden i innovation, digitalisering och en affärsmodell som bygger på långsiktighet.