
Mia Lindberg är kommunikationschef på Tengbom och ansvarar även för byråns marknadsföring. Hon vill inte se en uppdelning mellan det digitala och de traditionella kanalerna.
– Kanalval handlar om vem vi vill nå, vad vi vill säga och var samtalet sker. Ibland är det en artikel i en branschtidning, ibland ett DM på Instagram, ibland en AW. Och om man drar det längre – för många under 35 är sociala medier mer traditionellt än linjär-tv och dagstidningar, säger hon.
Hon ser de digitala kanalerna som ett sätt att hålla igång samtalet med omvärlden.
– Där delar vi projekt, insikter och röster från våra team, med fokus på vad vi åstadkommer tillsammans med andra.

Mia Lindberg, Tengbom
Olika kanaler fyller olika funktioner. Vissa fungerar bättre för fördjupning, andra för en enklare berättelse. Det gör att valet av kommunikationskanal spelar stor roll för vilken typ av information eller kommunikation man vill sprida.
– Vi jobbar med medier när vi har något att tillföra och vi är aktiva i fysiska forum där hållbar samhällsutveckling diskuteras – som Almedalen, Business Arena eller branschträffar i mindre format. Genom våra TengbomTalks där vi bjuder in till rundabordssamtal, paneler eller workshops bygger vi relationer, delar kunskap och utforskar det som är viktigt just nu, säger Mia Lindberg.
Budskapen påverkas mycket av vem man vill nå – och vad denna målgrupp vill höra.
– Våra målgrupper är flera: uppdragsgivare och kunder, samarbetspartners, studenter, branschkollegor och nyfikna samhällsintresserade.
– Oavsett målgrupp försöker vi alltid vara tillgängliga, tydliga och visa vilket värde vår arkitektur skapar. Vi använder inte stora ord om vi inte kan visa vad de betyder. Hållbarhet är ett exempel. Vi fokuserar mindre på krångliga begrepp och mer på hur vi tillsammans med andra skapar lösningar som gör verklig skillnad – för platser, människor och planet.
Hon menar att marknadsföringen tar en viktig plats i Tengboms arbete. När jag frågar om marknadsföringen får tillräckligt med plats svarar hon tydligt ”ja”.
– Men kanske inte på det sätt som frågan ofta förutsätter. Marknadsföring hos oss handlar inte om att höras mest utan om att vara närvarande där det spelar roll. I möten, samarbeten, presentationer, samtal och kunskap vi delar. ¨
Medarbetarna är en viktig del av marknadsföringsarbetet. Den synlighet som uppstår i olika uppdrag, i debatter, intervjuer och samarbeten blir en avgörande del av kommunikationen.
– Det sker naturligt och är vår största styrka. Vi vill bidra, ta ansvar för vårt avtryck och inte ducka för det som är svårt. Det kräver tid, mod och gemensam riktning – och det finns hos oss.
Många nya kanaler fokuserar på mätbarhet. Mia Lindberg ser ett värde i att mäta, men att det finns större perspektiv.
– Vi mäter det vi kan men det vi verkligen värdesätter är det som bygger förtroende över tid. På samma sätt som arkitektur ofta tar form steg för steg ser vi varumärkesbygge som en långsiktig process. Visst följer vi räckvidd, engagemang, trafik och diverse annat men det är i dialogen, i de spontana kontakterna, i de fina samarbetena och i frågan “kan vi göra det här tillsammans?” som vi ser att kommunikationen gör sitt jobb.

Gryaab AB meddelar att man avbryter sin samverkansentreprenad med NCC i projektet Nya Rya – ett omfattande uppdrag att uppgradera reningsverket för framtida utsläppskrav. Beslutet motiveras med att entreprenadsformen inte ”blivit som förväntat” och att en uppdelning av arbetet i flera kontraktsdelar förväntas ge lägre totalkostnad.

Vad förknippas Trafikverket med? Kanske inte i första hand arkitektur. Men bakom miljarderna, politiken och ingenjörerna finns massor av arkitektur och en vilja att bygga bättre samhällen.

Medan byggbranschen pressas av kostnader, materialbrist och klimatkrav väljer Hanssons Hus AB en annan väg: att tänka nytt, bygga effektivt och förvalta långsiktigt. Vd Rikard Hansson ser framtiden i innovation, digitalisering och en affärsmodell som bygger på långsiktighet.