
Hållbarhet och ett långsammare tempo är teman som lyfts fram i Köpenhamns arkitekturbiennal. Den pågår mellan den 18 september och den 19 oktober och är organiserad av CAFx, Copenhagen Architecture Forum.
Uppmaningen från arrangörerna är att fundera på tempot i det liv vi lever och vilka konsekvenser detta får för den byggda miljön. Från ett allt högre tempo med ökade befolkningar och allt större uttag av naturresurser vill biennalen bidra med ett annat perspektiv: en minskad hastighet.

Utöver specifika projekt som uppförts för biennalen erbjuds även ett program med filmer, där arkitekturen visas upp genom regissörers och filmmakares ögon.

Marknadsföring av och för en arkitektbyrå kan variera stort. Vi har pratat med ett antal aktörer om deras syn på marknadsföring – inklusive vart den är på väg med nya digitala kanaler. Vi började hos Tengbom.

Vad förknippas Trafikverket med? Kanske inte i första hand arkitektur. Men bakom miljarderna, politiken och ingenjörerna finns massor av arkitektur och en vilja att bygga bättre samhällen.

Medan byggbranschen pressas av kostnader, materialbrist och klimatkrav väljer Hanssons Hus AB en annan väg: att tänka nytt, bygga effektivt och förvalta långsiktigt. Vd Rikard Hansson ser framtiden i innovation, digitalisering och en affärsmodell som bygger på långsiktighet.