
Tillbyggnaden av Bromma kyrka, är ett noggrant utformat tillskott som respektfullt förenar det historiska arvet med samtida behov. Kyrkan, vars ursprungliga rundhus uppfördes 1168, har genom århundradena växt och anpassats för att möta församlingens förändrade krav.
Det nya kapellet, placerat intill vapenhuset från 1960-talet, erbjuder en plats för stillhet och reflektion, tillgänglig även när huvuddelen av kyrkan är stängd.
Kapellet, med sina varmgrå kalkcementputsade väggar och tak i ärgad kopparplåt, smälter harmoniskt in i den befintliga arkitekturen. Invändigt möts besökaren av ett ljust rum där grå kalksten knyter an till medeltidskyrkans golv, och en lanternin belyser de taktila betongväggarna och den centralt placerade ljusbäraren i stål.
Tillbyggnaden förbättrar också tillgängligheten genom en ny hiss som gör kyrkans krypta tillgänglig för alla. Kyrkporten återställs till sitt ursprungliga läge, vilket skapar en sammanhängande axel genom kyrkobyggnaden, och vid norrfasaden, tillskapas en ny trädgård. Med dessa tillägg fortsätter Bromma kyrka sin historiska utveckling och säkerställer sin relevans för framtida generationer.
Bengt Lindroos Pris sponsras av Linotol

Marknadsföring av och för en arkitektbyrå kan variera stort. Vi har pratat med ett antal aktörer om deras syn på marknadsföring – inklusive vart den är på väg med nya digitala kanaler. Vi började hos Tengbom.

Vad förknippas Trafikverket med? Kanske inte i första hand arkitektur. Men bakom miljarderna, politiken och ingenjörerna finns massor av arkitektur och en vilja att bygga bättre samhällen.

Medan byggbranschen pressas av kostnader, materialbrist och klimatkrav väljer Hanssons Hus AB en annan väg: att tänka nytt, bygga effektivt och förvalta långsiktigt. Vd Rikard Hansson ser framtiden i innovation, digitalisering och en affärsmodell som bygger på långsiktighet.