
Hamnpromenaden i Norrtälje Hamn, en ca 400 meter lång kaj, har blivit stadens nya vardagsrum mot vattnet. Grundidén har varit att skapa ett storskaligt landskap med hjälp av klippor, bryggor och platsspecifik vegetation. Med detta grepp stärks kopplingen till skärgården och ger platsen en unik identitet.
Den stiliserade klipphällen längs kajen kan ses som en multifunktionell möbel, som uppmuntrar till vistelse och lek samtidigt som den tar hand om höjdskillnader, dagvatten och möjliggör träd och växter på den pålade kajkonstruktionen.
Platsen och kajpromenaden blir ett destillat av skärgården, och en slags naturhärmande miljö, med den inneboende egenskapen att kunna vara attraktiv både under sommar och vinter.
Klipporna är platsgjutna i fasetter i olika storlekar och lutningar för att härma skärgårdens varierade hällar. Tanken har varit att hela platsen skall tåla väder och vind och åldras med patina.
Ansvarig arkitekt / arkitektgrupp: Lina Dahlström, Per Andersson, Åsa von Malortie och Niklas Bosrup.
Handläggande arkitekt: Axel Näsman, Helen Mosseby och Andreas Mayor.
Övriga medverkande Lina Byberg, Frida Axelsson, Ellen Arkander.
Bengt Lindroos Pris sponsras av Linotol.

Marknadsföring av och för en arkitektbyrå kan variera stort. Vi har pratat med ett antal aktörer om deras syn på marknadsföring – inklusive vart den är på väg med nya digitala kanaler. Vi började hos Tengbom.

Vad förknippas Trafikverket med? Kanske inte i första hand arkitektur. Men bakom miljarderna, politiken och ingenjörerna finns massor av arkitektur och en vilja att bygga bättre samhällen.

Medan byggbranschen pressas av kostnader, materialbrist och klimatkrav väljer Hanssons Hus AB en annan väg: att tänka nytt, bygga effektivt och förvalta långsiktigt. Vd Rikard Hansson ser framtiden i innovation, digitalisering och en affärsmodell som bygger på långsiktighet.