
Det går nog inte att hitta ett mer centralt läge än den adress där Sergelpaviljongen idag står. I det hörn mot Sergels Torg, där banken SEB tidigare hade kontor och kundmottagning står idag ett nytt, relativt litet, rött hus som en litet landmärke.
Pye Aurell Ehrström på Marge Arkitekter har varit med i projektet från start och understryker platsens historiska och geografiska betydelse.
– Här knyts Malmskillnadsgatan ihop med Hamngatan och Sergels Torg. Det moderna Sergels Torg möter den mer klassiska Hamngatan och Malmskillnadsgatan som sedan 1600-talet skiljt malmarna åt. Dessutom sker mötet i tre nivåer, både på den upphöjda Malmskillnadsgatan, på Hamngatans gatuplan och på plattan, säger hon.

Här möts också tre riksintressen: Hamngatan, Sergels Torg och Hötorg City. Det understryker platsens betydelse. Den unika historien och det geografiska läget blev därmed viktigt både för arkitekterna och för fastighetsägaren Vasakronan.
– Arbetet för oss började med att se hur hela kvarteret kunde utvecklas, vilket var ett stort projekt med flera utmaningar. En sådan var ju det rykte som Malmskillnadsgatan haft med kriminalitet och prostitution.
Det blev ett omfattande arbete, med ett slutresultat som Pye Aurell Ehrström är mycket nöjd med. Idag är Malmskillnadsgatan full av liv, bland annat genom en mängd restauranger. Den stenbeklädda soltrappan bredvid Sergelpaviljongen har också bidragit till flödena. Trappan knyter samman de olika nivåerna på platsen. Det bidrar till rörelse mellan de olika nivåerna och gatumiljöerna.
Ur arbetet med kvarteret kom insikten om att just fastigheten i hörnet, där Sergelpaviljongen nu står, behövde hitta en egen roll.
– Vi ville att den skulle bli ett nav, nästan som en orienterande skulptur i stadsmiljön. Den skulle synas även på långt håll, säger Pye Aurell Ehrström.
Inledningsvis var det inte självklart vilken verksamhet som skulle rymmas, men det blev naturligt efter hand att en restaurang skulle kunna bidra med flera viktiga värden: öppettider, ljus och människor som på olika sätt bidrar till trygghet och välkomnande.
– Fastighetens begränsade yta blev en utmaning för att driva en restaurang effektivt, men köket är nu en trappa ner under soltrappan och en mathiss knyter ihop funktionerna, säger Pye Aurell Ehrström.
Inredningen till restaurangen är ritad av Okidoki Arkitekter.
Fasadens nedre del är byggd i röd betong, där ett rött pigment blandats i betongen.
– Vi ville ha en färg som var varm. Den röda färgen knyter även an till vissa färger på Kulturhuset, som ligger precis bredvid.
Betongen är gjuten på plats och har ett mönster av konstnären Gunilla Klingberg. Varje mönsterdel är unikt och gjutningen var tekniskt avancerad, med formar i gummi.
– Mönstret kallar Gunilla Klingberg för ”Virvelvind”. På avstånd ser man i framför allt husets röda färg, men kommer man närmare ser man också detaljerna i fasaden.
Pye Aurell Ehrström uppskattade dialogen med fastighetsägaren Vasakronan.
– Vasakronan såg hela tiden detta som ett ambitiöst projekt, där arkitekturen och att bidra till en levande gatan var viktigt även för dem. Deras större perspektiv bidrog till ett väldigt bra samarbete.

Marknadsföring av och för en arkitektbyrå kan variera stort. Vi har pratat med ett antal aktörer om deras syn på marknadsföring – inklusive vart den är på väg med nya digitala kanaler. Vi började hos Tengbom.

Vad förknippas Trafikverket med? Kanske inte i första hand arkitektur. Men bakom miljarderna, politiken och ingenjörerna finns massor av arkitektur och en vilja att bygga bättre samhällen.

Medan byggbranschen pressas av kostnader, materialbrist och klimatkrav väljer Hanssons Hus AB en annan väg: att tänka nytt, bygga effektivt och förvalta långsiktigt. Vd Rikard Hansson ser framtiden i innovation, digitalisering och en affärsmodell som bygger på långsiktighet.